Per poder realitzar aquesta PAC, hem hagut de treballar, primerament, els materials proposats, el mòdul de Jonassen, així com els casos que trobem a Recursos de l'aula. A través del mòdul de Jonassen, hem pogut treballar que és un problema, quin tipus hi ha, i com treballar-los a través de les TIC de manera significativa. Per tal de que siguin significatius, primerament hem d'analitzar la realitat, les necessitats i els interessos dels alumnes, i així poder dissenyar un projecte significatiu i profitós tant pels alumnes com pels docents.
Com en la PAC 2, he treballat en parella col·laborativament, amb la Marta Yepes, a través del GoogleDrive, del wiki i del correu electrònic, hem elaborat la següent proposta de disseny recollida en aquesta fitxa:
Títol de l’activitat
|
Seré capaç
d’analitzar les parts bàsiques de la música: ritme i melodia de la Cantània?
|
Descripció dels
agents personals i de la tecnologia mediadora
|
Aprenents: alumnes de 4t de primària, però específicament un alumne
amb baixa visió (només veu amb un ull un 10%).
Mediadora: mestre de primària especialista en música (Marta
Yepes) i responsable del CRE (centre de recursos Educatius) ONCE Barcelona
(Isidre Vallès)
Tecnologia mediadora: PC amb SO Windows Vista/7 amb el pack
Officce 2007, Canó de projecció, equip de so, programa Music Time compte de
correu electrònic per comunicacions amb el CRE de Barcelona.
|
Descripció del problema en termes tecnològics
|
Un alumne amb una deficiència visual la qual li
ocasiona una baixa visió (només té una visió del 10% útil) te dificultats a
l’hora de seguir les indicacions de la mestra de música quan es treballen les
altures dels sons i els ritmes ja que s’utilitzen material de mida reduïda.
Com vam poder veure en alguns fils del debat CTS, la tecnologia educativa pot
contribuir a donar ajudes als alumnes amb necessitats educatives
específiques. L’alumne en qüestió està molt motivat i encara que és conscient
de les seves limitacions, vol participar a les activitats i el mestre ha de ser
capaç de oferir-li la ajuda necessàries perquè pugui ser un alumne actiu en
l’aula, i pugui treballar en equip amb la resta de companys.
|
Descripció del
problema
|
Tenint en compte el material de Jonassen, primerament,
conceptualitzarem el que s’entén per problema: un problema és quelcom que es
desconeix (situació espacial dels sons i distinció dels ritmes), és a dir, si
tenim un objectiu i no sabem com arribar-hi, tenim un problema. També, allò
desconegut ha de tenir algun valor social, cultural o intel·lectual per a
algú (es necessari aquests coneixements per tal de poder realitzar
satisfactòriament una activitat de l’escola: “La Cantania en l’auditori” la qual és molt motivadora ja que
consisteix a treballa un conjunt de partitures i cantar-les en l’Auditori de
Barcelona en un concert amb músics professionals).
Com a procés, solucionar un problema té dues
característiques principals:
●
La primera és que requereix una representació mental de la situació en el
món. En aquest cas, la representació mental de la situació és que l’alumne
amb baixa visió, no podrà accedir als continguts mostrats i cal donar-li
eines perquè pugui accedir a ells, tenint en compte les seves necessitats, i
donant-li les mateixes oportunitats que als seus companys.
●
La segona és que solucionar un problema requereix certa manipulació
activa de l’espai del problema. Centrant-nos en el nostre problema, la
manipulació activa de l’espai del problema es veurà quan, tenint en compte
les necessitats de l’alumne, es manipulin els materials proposats i les
estratègies metodològiques inicials, per aconseguir que l’alumne pugui també
accedir-hi, com la resta de companys; és a dir, oferir les ajudes i eines
necessàries per tal que l’alumne pugui participar de forma activa en les
activitats ja que està molt motivat en participar en aquest projecte, com la
resta de companys.
Per tant, quan manipulem l’espai del problema,
representem els seus components i dimensions, generem hipòtesis sobre com
trobar allò desconegut, provem aquestes hipòtesis i arribem a conclusions. La
nostra hipòtesi és que adaptant els materials i presentant-los a través
d’eines tecnològiques facilitarem l’accés als continguts a l’alumne amb baixa
visió. Com és la primera experiència, una vegada realitzada aquesta primera
proposta, l’haurem d’avaluar, per saber si és una estratègia útil per
facilitar a l’alumne l’apropament al procés d’ensenyament/aprenentatge.
Jonassen comenta que cada vegada hi ha més conformitat
respecte a la variabilitat dels problemes pel que fa a substància, estructura
i procés, i distingeixen entre tres maneres en què els problemes i la seva
solució varien:
●
Estructuració: Jonassen distingeix entre problemes mal i ben estructurats
i recomana diferents models de disseny per a cada tipus, perquè requereixen
diferents habilitats. Els problemes ben estructurats requereixen l’aplicació
d’un nombre determinat de conceptes i regles, així com l’estudi de principis
en una situació problemàtica restrictiva. D’altra banda, trobem els problemes
mal estructurats que són aquells que es troben en les activitats diàries, per
la qual cosa resulten típicament emergents. Pel fet que no estiguin
restringits pels camps de contingut que s’estudien a classe, les seves
solucions no són predictibles no convergents. Aquests problemes requeireixen
sovint la integració de diversos camps de contingut. El problema que hem
plantejat per al nostra projecte, es tracta d’un problema mal estructurat, ja que es tracta d’una situació donada
per aspectes metodològics i relacionats amb les necessitats de l’alumne.
Aquest alumne no presenta problemes per treballar, comprendre i assolir els
conceptes proposats, sinó que el problema es troba en com accedir a ells, i
necessitem d’una altre camps, el de la TE, per tal de poder trobar una
solució.
●
Complexitat: trobem tres dimensions dins de la complexitat dels
problemes: el nombre de temes, funcions i variables que actuen en el
problema; el nombre d’interaccions dins aquests temes, funcions o variables;
la predictibilitat del comportament d’aquests temes, funcions o variables.
Com més complex
sigui un problema, més difícil serà per a qui vulgui resoldre’l processar-ne
activament els components. En el nostre cas, es pot considerar que el
problema és poc complex, ja que
tenim clares les variables que actuen en el problema: el context i el propi
alumne; la interacció també està comtemplada dins d’un context delimitat que
interacciona amb l’alumne i amb els mestres. Pel que fa a la predictibilitat,
la proposta feta per solucionar el problema es pot considerar correcta, i
caldrà anar delimitant-la a mida que es vagi treballant amb l’alumne i els
mestres.
●
Especificitat de camp: les teories i investigacions actuals de la solució
de problemes afirmen que les habilitats per a resoldre problemes són
específiques del domini i del context, és a dir, estan situades, integrades,
i per això depenen de la natura del context o domini. Els problemes mal
estructurats solen estar més situats, mentre que els que estan ben
estructurats són més abstractes. En el nostre cas, com que es tracta d’un
problema mal estructurat, trobem que es pot situar, ja que tenim localitzat i
definit el problema, ja que es tracta d’una dificultat a l’accés
d’aprenentatge, a causa d’una discapacitat, alhora que el context també és
origen del problema, ja que no ha contemplat les necessitats de l’alumne per
facilitar-li l’accés als aprenentatges.
Tenint en compte la tipologia de solució de problemes
mostrada per Jonassen al mòdul TIC i aprenentatge significatiu, trobem que el
nostre problema es troba dins dels problemes: de solució i diagnosi, que tot i que s’assemblen als de resolució de
dificultats, trobem la diferència en l’ambigüitat en les vies de solució. En
el nostre cas, una vegada detectats els símptomes, que és la dificultat per
treballar en grup amb el material existent el qual te unes dimensions
limitades; es pot fer un diagnòstic, que genera hipòtesis. En aquest cas, les
hipòtesis són que, a partir del material audiovisual i les eines
tecnològiques existents a l’aula de música, podem facilitar el treball en
grup i la participació de forma activa de tots els discents, (tenint pressent
les necessitats específiques de l’alumne en baixa visió). És necessari que
comprenguin els continguts de forma satisfactòria: ritme i melodia, per poder
participar en la Catània (la qual és una activitat d’escola que fa més de 10
anys que es realitza i que motiva molt als alumnes). Aquesta solució no és
l’única, i poden haver múltiples vies de solució, per això es distingeix dels
problemes de resolució de dificultats.
|
Plantejament del
problema
|
El problema
sorgeix en les activitats en gran o petit grup en les quals s’ha de fer una
lectura a vista de ritmes i / o altures melòdiques utilitzant material
educatiu ordinari (fitxes de mida DINA4) les quals son massa petites per que
l’alumne amb baixa visió pugui distingir allò que es treballar i sent molt
poc útil que ell tingui una còpia ja que en moltes ocasions es treballa la
mateixa fitxa per a diferents alumnes a la vegada. L’alumne és conscient de
les seves limitacions i recorda a la mestra quan no és capaç de veure o
diferenciar de forma nítida allò
de que s’està parlant, està molt motivat i té ganes de
poder realitzar les mateixes activitats que la resta de companys de l’aula.
Sent a més una oportunitat per treballar en equip, fomentant el treball
col·laboratiu.
|
Context
|
Aula principal
de música d’un centre educatiu d’infantil i primària. L’espai es ampli per
que no s’utiltzen ni taules ni cadires, es disposa d’un gran nombre
d’instruments musicals, dos PC, un projector amb pantalla i una pissarra “de
Vileda” amb pentagrames.
|
Característica del
grup classe
|
El grup classe està format per 25 alumnes amb diferents
necessitats educatives (deficiència visual, TDAH i retard maduratiu ) però
amb molta cohesió de grup. El grup és molt treballador encara que xerraire en
general i els hi agrada les diferenhts activitats de música per que tenen un
caire més amé que la resta d’arees, a més estan motivats per la Cantània ja
que és una activitat que realitzan tots els alumnes de 4t des de fa més de 10
anys. en termes generals és un grup amb un nivell d’aprenentatges normal
(encara que hi ha 4-6 alumnes que els hi costa més seguir el ritme i 2 que
tenen un nivell més elevat que la resta).
|
Objectius
|
Poder
realitzar una activitat musical de discriminació visual de sons melòdics i /
o rítmes on tots els alumnes puguin participar de forma activa sense cap
dificultat.
|
Continguts
|
Explorar i percebre
●
Experimentació de les possibilitats sonores que poden suggerir la
utilització de les TIC, la interacció de diferents mitjans i llenguatges
artístics.
●
Valoració de l’ús de la música en produccions audiovisuals.
●
Incorporació progressiva de la grafia musical convencional en la lectura
(utilització de síl·labes Kodaly), interpretació i creació de partitures.
●
Exploració de diverses estructures de simultaneïtat en produccions
musicals i artístiques de complexitat creixent.
●
Apreciació i reconeixement de diferents qualitats de so, de petites
formes musicals.
●
Reconeixement i escriptura de ritme i melodies, emprant la grafia musical
convencional.
●
Percepció que a través de la implicació, de la resolució de problemes i
de la constància s’arriba a la satisfacció en la comprensió, interpretació i
creació artística.
Interpretar i crear
●
Creació de missatges sonors a partir
de la combinació de diversos mitjans incorporant la terminologia corresponent
a partir dels elements apresos.
●
Assumir responsabilitats i afavorir la dinàmica del treball cooperatiu,
establint moments de revisió, respectant les aportacions dels/de les altres i
resolent les discrepàncies amb arguments.
●
Incorporació i utilització progressiva de les terminologies pròpies dels
llenguatges artístics.
●
Interès per conèixer i valorar el fet artístic propi i el dels altres, i
les manifestacions artístiques i culturals del nostre entorn.
●
Adquisició de constància i progressiva exigència en la realització de
produccions artístiques.
|
Competències bàsiques
|
●
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
●
Competència artística i cultural
●
Tractament de la informació i competència digital
●
Competència matemàtica
●
Competència d’aprendre a aprendre
●
Competència d’autonomia i iniciativa personal
|
Connexions amb altres
àrees
|
●
Discriminació d’objectes bidimensionals i tridimensionals.
●
Creació de missatges audiovisuals i plàstics per comunicar experiències,
pensaments i emocions.
●
Valoració dels mitjans de comunicació en la representació del món.
|
Temporalització
|
5 sessions d’una hora cadascuna
|
Seqüenciació
d’activitats
|
1 Presentació de la Cantània i importància dels elements musicals
Es fa una presentació de la Cantània d’aquest any: “Ha passat un àngel”,
breu explicació de la sinopsis i característiques principals de l’obra. Es fa
un repàs dels elements bàsics de la música: ritme (figures rítmiques), melodia (les notes de l’escala de Do M, les
notes dins i fora del pentagrama i els moviments melòdics) i timbre (els
diferents instruments i les seves famílies); i es parla de les
característiques dels mateixos.
Mitjançant el canó es projecten els diferents instruments que surten en
la cantània i que estaran el dia del concert. Aquests instruments estaran
ampliats i posteriorment fragmentats, és a dir, ampliats per parts per tal
que tots els alumnes puguin veure clarament les diferents parts dels mateixos
2 Ritme (síl·labes Kodaly)
Repàs de les síl·labes Kodaly treballades fins al moment de forma grupal,
i posteriorment individual es realitza una lectura de diferents ritmes de 4
pulsacions (els quals estaran projectats per tal que la imatge pugui ser
visible de forma satisfactòria per a tots els alumnes i fins i tot hi haurà
una projecció en la qual anirà lligada so i imatge) que estiguin relacionats
amb les cançons de la cantània
3 Melodia (els sons en l’espai)
Repàs de les notes treballades fins al moment (les notes de l’escala de Do
M, les notes dins i fora del pentagrama i els moviments melòdics) de forma
grupal, i posteriorment individual es realitza una lectura de diferents
sistemes amb notes aleatòries (els quals estaran projectats per tal que pugui
ser visible de forma satisfactòria per a tots els alumnes i fins i tot hi
haurà una projecció en la qual anirà lligada so i imatge) que estiguin
relacionats amb les cançons de la cantània
4 La partitura: ritme i melodia.
Combinació de ritmes i notes per fer una melodia pautada. Els alumnes
hauran de llegir una partitura de la Cantania amb correcció i justesa
melòdica i rítmica. La partitura es repartirà en format paper per tal que
ells puguin fer les anotacions pertinents i després aquestes anotacions es
copiaran a la pissarra on es projectarà la partitura per que no es te una
pissarra digital.
5 Creació
Els alumnes en
parelles i / o grups de tres han de ser capaços de crear una partitura amb
tots els elements treballats la qual es passarà al programa d’edició de
partitures i projectada en gran per que tots la puguin veure i escoltar.
Posteriorment es faran els comentaris oportuns (tant els altres companys com
la mestra)
|
Avaluació
|
Es realitzarà
una avaluació inicial per tal de partir dels coneixements previs dels
alumnes, s’agafaran anotacions en les diferents sessions i una última
avaluació final per tal de comprovar l’evolució de cada alumne.
Criteris de avaluació
●
Elaborar produccions artístiques.
●
Mostrar respecte, responsabilitat i valoració crítica en el treball
cooperatiu i argumentar i resoldre les discrepàncies a l’hora de participar.
●
Llegir petites partitures amb els
elements musicals apresos.
|
Fonamentació
psicopedagògica
|
Característiques més importants del constructivisme:
●
El desenvolupament humà s’ha d’entendre com un procés permanent de
culturització i el motor d’aquest és l’aprenentatge.
●
Les diferents interaccions que té l’individu estan emmarcades en un
context social (família, escola, companys...) que repercuteix en aquestes, i
que ens permeten construir el coneixement.
●
La funció del docent és la de mediador entre el contingut i el discent
(triangle interactiu) tenint en compte els coneixements previs dels alumnes i
treballant dins de la zona de desenvolupament proper (Vigotski 1979).
●
Les dificultats dels alumnes no són responsabilitat dels propis
individus, sinó que sorgeixen a conseqüència d’un problema pels dèficits en
la mediació rebuda.
Principis de l’aprenentatge significatiu:
●
Actiu: els estudiants s’han de comprometre amb el procés d’aprenentatge
en un processament conscient de la informació, del resultat del qual són
responsables.
●
Constructiu: fent referència al construtivisme, caracteritzat
anteriorment.
●
Col·laboratiu: treball en comunitat d’aprenentatge i construcció del
coneixement, aprofitant les habilitats de la resta i aportant suport social.
●
Intencional: els estudiants intenten aconseguir un objectiu cognitiu de
manera actica i intencional.
●
Conversacional: aprendre és inherentment un procés social i dialògic.
●
Contextualitzat: les activitats d’aprenentatge estan situades en certes
tasques signitives del món real o simulat mitjançant un entorn d’aprenentatge
basat en algun cas o problema.
●
Reflexiu: els estudiants articulen el que han après i reflexionen sobre
els processos i decisions implicats en aquests.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario