sábado, 24 de noviembre de 2012

PAC 2: Educació i tecnologia: Síntesi de coneixement i canvi conceptual

En la PAC2, hem hagut de revisar els nostres coneixements previs, així com tornar a utilitzar els materials de la PAC1: l’article de Domènech i Tirado, el mòdul 1 de Cabero, i els coneixements que ens ha aportat el debat fet. Aquesta PAC, la he realitzat amb la Marta Yepes, i per treballar en parella, hem hagut d’utilitzar el GoogleDrive, i establir comunicació, a través del correu electrònic, per discutir i debatre els avenços en l’execució de la PAC.

La primera part de la PAC consistia en realitzar un mapa conceptual introduint les idees i conceptes aportats en els materials que he comentat anteriorment. Com a conceptes principals del mapa conceptual trobem: Ciència, Tecnologia, Educació i Societat, i la relació entre aquests. Per realitzar aquest mapa, hem utilitzat el Cmaps, i el mapa conceptual final és el següent:






Una vegada realitzat el mapa conceptual, tenint en compte els nostres coneixements previs i el treball dels materials, així com del mapa conceptual, hem redactat un informe on es reflecteixen els nostres canvis conceptuals. De manera resumida, presentats tenint en compte el dossier d’argumentació, els canvis conceptuals realitzats són els següents:
      Per una banda, afirmem que existeix una relació entre la Psicologia Educativa i la Tecnologia Educativa, assumint que la Tecnologia Educativa no només ofereix eines i estratègies, sinó que consta d’una fonamentació teòrica que li permet concebre el procés d’ensenyament-aprenentatge, segons les corrents que la influencien en cada moment. Per tant, no només ofereix eines i estratègies de manera aïllada, sinó que contribueix a la construcció de l’aprenentatge considerant a l’alumne com un processador actiu de la informació, tenint en compte els coneixements previs i la seva ZDP. Per poder argumentar aquesta tesi, vam comentar la influència rebuda per la Psicologia Educativa, a través de la Psicologia de la Gestalt, del corrent conductista, i per últim de la psicologia cognitiva a través de la concepció constructivista.

      Relacionant l’aportació de la psicologia cognitiva a través de la concepció constructivista vam afirmar que: TE no es tracta només d’allò físic que fa referència als artefactes tecnològics, sinó que contribueix al procés d’ensenyament-aprenentatge concebut des del constructivisme preocupant-se de problemes relacionats amb aquest, que fins ara no s’havien contemplat des de la cap altre corrent que influïa a la TE.

      Per últim, un altre canvi conceptual realitzat ha estat que: existeix una relació constant entre els conceptes Ciència-Tecnologia-Societat-Educació, i que el progrés de cada un d’ells influeix en els altres, ja que es forma una relació d’interdependència, tal i com hem mostrat al mapa conceptual. Per tal d’argumentar aquesta tesi, hem descrit i explicat el mapa conceptual, realitzat en parella, on hem reflectit la nostra idea sobre la relació d’interdependència que existeix, a la qual hem arribat a través del treball dels materials, així com de l’elaboració de la PAC 1 i de la PAC 2.

Com a conclusions, extretes d’aquesta PAC, al haver treballat en parella, trobem una part comuna, i una altra individual:

D’una banda, de manera conjunta, hem conclòs que el treball col·laboratiu i cooperatiu és molt enriquidor i satisfactori, tant acadèmicament com personalment, tal i com postula la teoria constructivista. Així com també, pel fet de treballar en parella, hem utilitzat eines com el googleDrive i el Cmaps, familiaritzant-nos amb les possibilitats que ens permet la TE, i permetent-nos tenir experiència per poder aplicar-la amb els discents, quan sigui necessari. D’altra banda, amb aquesta PAC, hem reflexionat sobre els coneixements previs, i hem pogut detectar els canvis conceptuals que hem experimentat, des de l’inici de l’assignatura, fins ara que ja ens hem endinsat en els continguts d’aquesta, a través de la guia dels consultors.

De manera individual, amb la realització de la PAC2, no només he experimentat canvis conceptuals, de manera conjunta amb la meva parella, sinó també a nivell personal. M’he adonat d’aquests canvis personals, a través de la revisió de l’avaluació inicial i del treball fet a la PAC1, per elaborar la PAC2. Per això, com he experimentat canvis en els meus coneixements, cal fer una actualització de lesrespostes fetes a l’avaluació inicial en una nova publicació feta al blog. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario