Arribat aquest punt de l’assignatura, cal fer una autoavaluació de l'AC global que hem realitzat al llarg del semestre. A l’inici de l’assignatura vam respondre a unes preguntes d’avaluació inicial, per tal de que els consultors valoressin els nostres coneixements previs. Al llarg de l’Avaluació Continuada, amb les PACs, he pogut anar revisant les respostes de l’Avaluació Inicial fent canvis conceptuals: uns reconstruint-los, altres modificant-los, així com també ampliant-los.
A través del debat de la PAC1, des de el bàndol sociodeterminista vaig poder comprovar que era difícil argumentar sense tenir idees també del bàndol tecnodeterminista sobre alguns aspectes. Aquesta dificultat de posicionament em va portar a veure com deien Domènech i Tirado que és difícil establir límits entre Ciència-Societat-Educació-Tecnologia. Per tant, vaig acabar decantant-me per la concepció holística on creu que hi ha una relació d’interdependència entre aquests conceptes. En l’Avaluació Inicial, ja existia en les meves respostes una barreja entre posicions sociodeterministes i tecnodeterministes. Gràcies a la PAC2, vaig poder acabar d’establir la relació entre aquests conceptes, sota la perspectiva holística, i experimentant canvis conceptuals, que em van fer revisar les respotes de l’Avaluació Inicial. Els canvis conceptuals experimentats van ser:
- Entendre
la relació entre Ciència-Tecnologia-Educació-Societat des de la concepció
holística, i considerant la seva relació com a interdependent.
- Entendre
la TE com més que allò físic, ja que no només ofereix artefactes tecnològics,
sinó que pot propiciar aprenentatge significatiu. La TE està fonamentada per la
psicologia educativa, actualment per el constructivisme, entenent a l’alumne
com un processador actiu que processa informació i l’aprenentatge com una acció
social i constructiva.
- La
presència de les TIC durant el procés d’e/a pot ser una opció més, i no és
essencial, com jo vaig apuntar en l’avaluació inicial. S’han de considerar les
TIC com una opció més complementària a d’altres, i no com a única solució per
als problemes del nostre sistema educatiu.
- Per
últim, vaig canviar la meva opinió respecte a la neutralitat en la tecnologia,
ja que en un primer moment la vaig considerar no neutral per valors i
interessos actuals, i després del treball de la PAC2 vaig veure que entenent la
relació com a interdependent entre la CTES, la tecnologia està influenciada per
aquestes altres conceptes, sent no neutral.
La realització de la PAC3 m’ha permès posar en pràctica tots els canvis conceptuals
experimentats amb la PAC2. En aquesta última PAC hem realitzat un aprenentatge
significatiu perquè hem aplicat tot allò que hem anat aprenent en una situació
real. Tal i com deia Schank aprenem fent, i aquesta última activitat ens ha
aportat experiència per aprendre. Per tal de realitzar un projecte amb èxit cal
detectar les necessitats i el tipus de problema significatiu amb el qual ens
trobem, per poder proposar així propostes i activitats per treballar-lo. És
molt important detallar el procés seguit, així com els objectius, continguts,
competències a treballar, i els criteris d’avaluació, per tal de que sigui
coherent i pugui ser útil i significatiu tant per als mestres com per els
alumnes.
De manera global, valoro positivament l’assignatura, i puc concloure dient que
l’assignatura ha estat molt profitosa perquè, com he comentat anteriorment, he
pogut experimentar una sèrie de canvis conceptuals convertint-se en nous
coneixements a partir dels previs que ja disposava. A més, he pogut treballar i
conèixer eines noves com ara el wikispace, el cmaps o el slideshare, que no
havia utilitzat abans. Així com, treballant en parella i formant part de la
comunitat d’aprenentatge que hem creat al fòrum, he pogut veure els beneficis
del treball col·laboratiu. També, penso que la idea del blog ha estat molt
beneficiosa perquè ens ha permès revisar els nostres aprenentatges, i deixar
constància de la nostra evolució al llarg del semestre.
Per acabar, he pogut fer canvis la meva visió sobre la TE entenent com més que
allò físic, ja que contribueix a l’aprenentatge significatiu, i pot ser un
complement a altres estratègies per a l’aprenentatge, deixant de banda la seva
visió d’eina lúdica o de única salvació per als problemes de l’educació
actuals. A més, he complert amb els requisits de lliurament i les dates proposades per els professors en totes les activitats realitzades.
No hay comentarios:
Publicar un comentario