sábado, 12 de enero de 2013

CAS BASE KITE: Seré capaç d’analitzar les parts bàsiques de la música: ritme i melodia de la Cantània?

CAS BASE KITE: Seré capaç d’analitzar les parts bàsiques de la música: ritme i melodia de la Cantània?
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
La mestra de música de l’escola està treballant les parts bàsiques de la música: ritme i melodia, a través de la Cantània, amb els alumnes de 4t de primària (grup/classe on es troba un alumne amb baixa visió). La Cantània en l’auditori és una activitat d’escola en la qual es treballa una peça musical per tal de cantar-la a l’auditori de Barcelona en un concert amb músics professionals. La mestra ha detectat que el problema sorgeix en les activitats en gran i petit grup on es fan lectures a vista de ritmes i/o altures melòdiques utilitzant material educatiu no adaptat tenint en compte les necessitats de l’alumne amb baixa visió. Amb l’orientació del responsable de CRE de la ONCE s’adaptaran els materials, i es fomentarà el treball col·laboratiu entre els alumnes per adquirir els continguts musicals proposats.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
 Escolarització obligatòria: etapa de primària
 Es troben a 4t (Cicle Mitjà)
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les utilitzen tant a casa com a l’escola. Nivell mig.


Tipus d’escola
Escola Pública

Localització del centre
Sentmenat

Connexió
 Internet

Localització dels recursos tecnològics
Aula de música

Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Mitjà

Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
4rt curs de Primària
25 alumnes:
1 alumne amb baixa visió
2 alumnes amb TDAH
Àrea / unitat
Educació artística. música

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
1.     Presentació de la Cantània i importància dels elements musicals
Presentació i breu explicació de la Cantània d’aquest any: “Ha passat un àngel”. Repàs d’elements bàsics de la música: ritme, melodia i timbre. Amb el canó es projecten instruments que estaran en la Cantània.

2.     Ritme (síl·labes Kodaly)
Repàs de les síl·labes Kodaly treballades de manera grupal, i lectura individual de diferents rtimes de 4 pulsacions (projectades perquè la resta d’alumnes puguin seguir l’activitat).

3.     Melodia (els sons en l’espai)
Repàs de les notes treballades fins al moment (de forma grupal, i seguidament, de manera individual, lectura de diferents sistemes amb notes aleatòries (projectades per ser visibles per tots els alumnes, amb so i imatge) relacionades amb les cançons de la Cantània

4.     La partitura: ritme i melodia.
Combinació de ritmes i notes per fer una melodia pautada. Els alumnes hauran de llegir una partitura de la Cantania amb correcció i justesa melòdica i rítmica. La partitura es repartirà en format paper per tal que ells puguin fer les anotacions pertinents i després aquestes anotacions es copiaran a la pissarra on es projectarà la partitura per que no es te una pissarra digital.

5.     Creació
En parelles i/o grups de 3 han de crear una partitura amb els elements treballats, per després passar-la al programa d’edició de partitures i projectada per ser accessible a nivell visual i auditiu per a tots els alumnes.
La majoria de les activitats planificades són en parelles o en grup per fomentar el treball col·laboratiu.

Nivell d’aprenentatge esperat
Ser capaços de fer correctament una discriminació visual de sons melòdics i/o ritmes, i treballar de manera activa i col·laborativa.
Es tenen presents els coneixements previs dels alumnes, així com les seves necessitats educatives.
Tipus d’activitat
Activitats pràctiques i teòriques en gran i petit grup emprant recursos TIC treballant de manera col·laborativa i constructiva.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
- PC amb SO Windows Vista/7 amb el pack Officce 2007
 - Canó de projecció
 - Equip de so
 - Programa Music Time
 - Compte de correu electrònic per comunicacions amb el CRE de Barcelona.

Raó per la qual la fa servir
Es troben dins dels recursos materials tecnològics disponibles a l’escola. La mestra els coneix i poden ser utilitzats fàcilment per els alumnes, amb les instruccions de la mestra si són necessàries. A més, permeten treballar de manera grupal, i per tant, col·laborativament, així com també, facilita l’accés a la informació a l’alumne amb baixa visió.

Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Treball organitzat i pautat de diferents continguts a través d’activitats teòriques i pràctiques, i que finalitzen amb la creació d’una producció musical on han de reflectir els coneixements apresos fins al moment.
La mestra té en compte la ZDP dels alumnes, i pot anar canviat o modificant activitats, segons el procés seguit per els alumnes.
Dificultats trobades
Dificultats poc rellevants. La necessitat de més portàtils, per poder treballar en petit grup, simultàniament, i així no haver de crear torns quan es necessita un PC per realitzar l’activitat. Tot i que, amb els recursos disponibles s’ha pogut duu a terme el projecte.

Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració del CRE de la ONCE donant formació a la mestra de música a través d’un seminari, per tal d’aportar informació i formació per d’adaptar els materials i les activitats a les necessitats del grup/classe.

Rol del professor
Mestra de música: mediadora entre les activitats proposades i els alumnes, fent de guia i facilitadora del procés d’ensenyament/aprenentatge dels aprenents.

Ha d’estar atenta i activa davant les necessitats que els hi poden sorgir als alumnes durant la posada en pràctica del projecte.
Rol de l’estudiant
Actiu, constructiu, col·laboratiu i reflexiu sobre el seu procés d’ensenyament/aprenentatge.
S’entén a l’alumne com a un processador actiu d’informació, i que disposa de coneixements previs sobre els continguts treballats amb les activitats del projecte.
Rol del psicopedagog
Assessora i col·laboradora en el disseny de les activitats proposades.

Resultats
Observacions
S’han pogut fer les activitats programades, seguint la temporalització proposada.

Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació dels coneixements previs.
Observacions i anotacions durant l’execució de les activitats per recollir el procés realitzat per cada alumne.
Activitat final: recollida dels resultats per fer comparativa amb els resultats recollits a l’avaluació inicial i durant el desenvolupament del projecte.
És essencial fer una valoració i autoavaluació dels resultats obtinguts, per veure que cal modificar, ampliar o reconstruir en projectes futurs.
Lliçó apresa pel professor
 TIC poden ser una eina més per treballar de manera significativa, però no la única solució. També permeten el treball col·laboratiu, així com donar solució a algunes necessitats dels alumnes.



Història complerta
Entrevistador: Gràcies per donar-me l’oportunitat de trobar-nos i parlar sobre les teves experiències amb les TIC. M’agradaria que em parlessis sobre algun projecte TIC que hagis desenvolupat des de l’àrea de música.
Jo: Fa poc mesos hem treballat l’anàlisi de parts bàsiques de la música (el ritme i la melodia) amb el grup de 4t de primària, a través d’una l’activitat d’escola, la Cantània. La Cantània en l’auditori és una activitat d’escola en la qual es treballa una peça musical per tal de cantar-la a l’Auditori de Barcelona  en un concert amb músics professionals.
Entrevistador: Quina idea més interessant, com és que va sorgir la idea de dissenyar i posar en pràctica un projecte on es treballés amb les TIC?
Jo: Amb l’assessorament de la psicopedagoga de l’EAP, vaig decidir treballar l’anàlisi de les parts bàsiques de la música, a través de la Cantània, amb les TIC per les següents raons: d’una banda, el material dissenyat per treballar aquests continguts estan creats en DIN-4 i no hi ha per tots, fet que provoca treballar en parelles o grups de 3. Si utilitzem un canó de projecció podem treballar tant en petit com gran grup, i així potenciem el treball col·laboratiu. A més, en el grup trobem a un infant amb baixa visió, que necessita material adaptat, ja que la mida del DIN-4 no li permet accedir a la informació. Per això, la utilització de les TIC ens ha permès també que aquest alumne pugui continuar el seu procés d’ensenyament/aprenentatge com la resta dels seus companys, alhora que es fomenta el treball en grup. A més, les TIC ens permeten activitats com la creació i edició de partitures fetes per els alumnes, entre altres activitats, proporcionant un aprenentatge significatiu, on els alumnes són actius.
Entrevistador: Què va suposar per a tu dissenyar aquest projecte TIC? Has necessitat formació, ajuda i/o col·laboració?
Jo: Pel que fa a la utilització de les TIC, no ha suposat un repte addicional, ja que coneixia i havia utilitzat les TIC. En canvi, pel que fa a l’adaptació dels materials, tenint en compte les necessitats de l’alumne amb baixa visió, si que he necessitat col·laboració, proporcionada per el responsable del CRE de la ONCE Barcelona, així com de la col·laboració de la psicopedagoga de l’EAP fent de mediadora i col·laboradora en el disseny de les activitats.
Entrevistador: Quines són les característiques del grup/classe?
Jo: El grup de 4t de primària està format per 25 alumnes, i en ell trobem alumnes amb diverses necessitats educatives específiques, ja que com li he comentat hi ha un alumne amb baixa visió, i també hi ha dos alumnes amb TDAH. És un grup molt cohesionat i treballador, encara que són xerraires. Els hi agraden molt les activitats de música, i estaven especialment motivats amb l’activitat de la Cantània.
Entrevistador: Què els hi va semblar als alumnes, i en concret, a l’alumne amb baixa visió?
Jo: Com ja li he comentat, aquest grup té molt interès en l’àrea de música, i l’activitat de la Cantània els hi motiva molt, ja que porten més de 10 anys participant. Per això, els hi va semblar molt bé treballar els continguts proposats, les parts bàsiques de la música: el ritme i la melodia, a través de la Cantània. A més, als alumnes els hi agrada treballar amb elements TIC com el canó de projecció o el programa d’edició de partitures. A l’alumne amb baixa visió li ha semblat molt bé el projecte, ja que ha pogut participar activament en les activitats, sense cap impediment o dificultat com la resta dels seus companys.
Entrevistador: Quin paper has adoptat en el desenvolupament del projecte? I els alumnes?
Jo: Com a mestra he aportat un paper de guia i facilitadora a l’accés de l’aprenentatge. Per això, he pogut contribuïr a la construcció del procés d’ensenyament/aprenentatge guiant-los per assolir els objectius proposats. Però sempre entenent que l’alumne té un paper actiu en aquest procés d’ensenyament/aprenentatge, i que tenen en compte els seus coneixements previs, i considerant-los com un processador actiu de la informació.
Entrevistador: Quines activitats s’han portat a terme? Quant han durat?
Jo: S’han portat a terme 5 activitats: en la primera activitat es va fer una presentació de la Cantània d’aquest any “Ha passat un àngel”, i es va fer un repàs general dels elements bàsics de la música: ritme, melodia i timbre. En la segona i tercera activitat respectivament, es va treballar el ritme a través del repàs de les síl·labes Kodaly, així com lectura de diferents ritmes; i de la melodia es va fer un repàs de les notes treballades fins al moment, i també es va fer una lectura de diferents sistemes amb notes aleatòries. En la quarta activitat es treballa la combinació de ritmes i notes per fer una melodia pautada, treballant a partir d’una partitura de la Cantània. En la cinquena activitat, en parelles i/o grups, els alumnes van crear una partitura amb tots els elements treballats, i aquesta s’ha passat amb el programa d’edició de partitures i projectada amb el canó per compartir-la i analitzar-la amb la resta de companys. Cada una d’aquestes activitats ha durat una sessió d’1 hora, durant 5 sessions.
Entrevistador: De quines tecnologies has disposat?
Jo: Per poder portar a terme el projecte es va utilitzar: un PC amb SO Windows Vista/7 amb el pack Office 2007, un canó de projecció, ja que no es disposa de pissarra digital; un equip de so, el programa Music Time, i un compte de correu electrònic per establir la comunicació amb el CRE de Barcelona.
Entrevistador: T’ha suposat un repte utilitzar-les o ja les havies emprat anteriorment a l’aula de música?
Jo: No ha suposat un repte, ja que les havia utilitzat anteriorment.
Entrevistador: Llavors les TIC aporten noves eines i estratègies en l’àrea de música?
Jo: Si, permeten treballar en petit i gran grup, i per tant, introduir el treball col·laboratiu. Així com també, ens ajuden a crear i construir, com és el cas del programa d’edició Music Time, on els alumnes poden crear i editar partitures, i utilitzar els coneixements apresos, fent així un aprenentatge significatiu, així com compartir-les amb els seus companys fent de l’aprenentatge una acció social.
Entrevistador: Com has valorat l’aprenentatge fet per els alumnes?
Jo: L’aprenentatge dels alumnes s’ha anat recollint al llarg del projecte, tenint en compte els seus coneixements previs, per poder així valorar el seu procés d’ensenyament/aprenentatge, i com a última valoració, ens hem fixat en la darrera activitat en la qual es demostren els continguts apresos durant el projecte amb les altres activitats. A nivell conceptual, en general, les millores no han estat excessives, però si que s’han produït unes grans millores per part de l’alumne amb baixa visió i els dos alumes amb TDAH. Pel que fa a l’aspecte actitudinal, si que s’ha vist generalitzat un augment de la predisposició per a realitzar activitats en petit i gran grup, i per tant, s’ha contribuït a la implantació del treball col·laboratiu en el grup, fet que és beneficiós per totes les àrees, i que es pot utilitzar a l’hora de dissenyar activitats.
Entrevistador: Penses que el projecte ha permès complir els objectius marcats?
Jo: Si que s’ha complert perquè el nostre objectiu principal era: Poder realitzar una activitat musical de discriminació visual de sons melòdics i / o ritmes on tots els alumnes puguin participar de forma activa sense cap dificultat. Gràcies a les activitats dissenyades, i a la contribució de les TIC, tots els alumnes han pogut fer activitats d’anàlisi de les parts bàsiques de la música: ritme i melodia a través d’aprenentatge significatiu perquè han participat de manera activa i l’han treballat dins del context de l’activitat de la Cantània. Pel que fa a que tots els alumnes hagin pogut participar sense cap dificultat, també s’ha complert perquè les TIC han contribuït a l’adaptació dels materials necessària perquè l’alumne amb baixa visió hagi pogut participar de les activitats realitzades.
Entrevistador: T’has trobat amb alguna dificultat i/o faries canvis per tornar a posar en pràctica el projecte?
Jo: Durant l’execució del projecte, no es van trobar dificultats concretes. Però si que és cert que de cara a un altre projecte, o ha tornar-lo a posar en pràctica amb altres alumnes, es necessitarien més PC, ja que en activitats com en la de creació i edició d’una partitura, el fet de només disposar d’un PC alentia el procés.
Entrevistador: Has après alguna lliçó?
Jo: Si, amb la realització d’aquest projecte, he pogut veure que les TIC no només són allò físic que aporten els aparells tecnològics, sinó que contribueixen a l’aprenentatge significatiu i al foment del treball col·laboratiu. Però la introducció de les TIC no és l’única solució a aquest problema, sinó que ha estat una opció més.
Entrevistador: Gràcies per la seva col·laboració.
Jo: Ha estat un plaer.

No hay comentarios:

Publicar un comentario