CAS BASE KITE: Seré capaç d’analitzar les parts
bàsiques de la música: ritme i melodia de la Cantània?
|
||||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
|
||||
La mestra de música de
l’escola està treballant les parts bàsiques de la música: ritme i melodia, a través
de la Cantània, amb els alumnes de 4t de primària (grup/classe on es troba un
alumne amb baixa visió). La Cantània en l’auditori és una activitat d’escola
en la qual es treballa una peça musical per tal de cantar-la a l’auditori de
Barcelona en un concert amb músics professionals. La mestra ha detectat que
el problema sorgeix en les activitats en gran i petit grup on es fan lectures
a vista de ritmes i/o altures melòdiques utilitzant material educatiu no
adaptat tenint en compte les necessitats de l’alumne amb baixa visió. Amb
l’orientació del responsable de CRE de la ONCE s’adaptaran els materials, i
es fomentarà el treball col·laboratiu entre els alumnes per adquirir els
continguts musicals proposats.
|
||||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
||
Context
General
|
||||
Experiència en
ensenyament
|
Escolarització obligatòria: etapa
de primària
|
Es troben a 4t (Cicle Mitjà)
|
||
Experiència / Nivell
d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les utilitzen tant a casa com a l’escola. Nivell mig.
|
|
||
Tipus d’escola
|
Escola Pública
|
|
||
Localització del
centre
|
Sentmenat
|
|
||
Connexió
|
Internet
|
|
||
Localització dels
recursos tecnològics
|
Aula de música
|
|
||
Situació sòcio -
econòmica dels alumnes
|
Mitjà
|
|
||
Context
de la història o cas
|
||||
Nivell dels alumnes
|
4rt curs de Primària
|
25 alumnes:
1 alumne amb baixa visió
2 alumnes amb TDAH
|
||
Àrea / unitat
|
Educació artística. música
|
|
||
Fites en
la història
|
||||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
1. Presentació
de la Cantània i importància dels elements musicals
Presentació i
breu explicació de la Cantània d’aquest any: “Ha passat un àngel”. Repàs
d’elements bàsics de la música: ritme, melodia i timbre. Amb el canó es
projecten instruments que estaran en la Cantània.
2. Ritme
(síl·labes Kodaly)
Repàs de les
síl·labes Kodaly treballades de manera grupal, i lectura individual de
diferents rtimes de 4 pulsacions (projectades perquè la resta d’alumnes
puguin seguir l’activitat).
3. Melodia
(els sons en l’espai)
Repàs de les
notes treballades fins al moment (de forma grupal, i seguidament, de manera
individual, lectura de diferents sistemes amb notes aleatòries (projectades
per ser visibles per tots els alumnes, amb so i imatge) relacionades amb les
cançons de la Cantània
4. La
partitura: ritme i melodia.
Combinació de
ritmes i notes per fer una melodia pautada. Els alumnes hauran de llegir una
partitura de la Cantania amb correcció i justesa melòdica i rítmica. La
partitura es repartirà en format paper per tal que ells puguin fer les
anotacions pertinents i després aquestes anotacions es copiaran a la pissarra
on es projectarà la partitura per que no es te una pissarra digital.
5.
Creació
En parelles i/o grups de 3 han de crear una partitura amb els elements
treballats, per després passar-la al programa d’edició de partitures i
projectada per ser accessible a nivell visual i auditiu per a tots els
alumnes.
|
La majoria de les activitats planificades són en parelles o en grup per
fomentar el treball col·laboratiu.
|
||
Nivell d’aprenentatge
esperat
|
Ser capaços de fer correctament una discriminació visual de sons melòdics
i/o ritmes, i treballar de manera activa i col·laborativa.
|
Es tenen presents els coneixements previs dels alumnes, així com les
seves necessitats educatives.
|
||
Tipus d’activitat
|
Activitats pràctiques i teòriques en gran i petit grup emprant recursos
TIC treballant de manera col·laborativa i constructiva.
|
|
||
Activitats
de la història o cas
|
||||
Tecnologies
utilitzades
|
- PC amb SO Windows Vista/7 amb el pack Officce 2007
- Canó de projecció
- Equip de so
- Programa Music Time
- Compte de correu electrònic per
comunicacions amb el CRE de Barcelona.
|
|
||
Raó per la qual la fa
servir
|
Es troben dins dels recursos materials tecnològics disponibles a
l’escola. La mestra els coneix i poden ser utilitzats fàcilment per els
alumnes, amb les instruccions de la mestra si són necessàries. A més, permeten
treballar de manera grupal, i per tant, col·laborativament, així com també,
facilita l’accés a la informació a l’alumne amb baixa visió.
|
|
||
Naturalesa de las
activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Treball organitzat i pautat de diferents continguts a través d’activitats
teòriques i pràctiques, i que finalitzen amb la creació d’una producció
musical on han de reflectir els coneixements apresos fins al moment.
|
La mestra té en compte la ZDP dels alumnes, i pot anar canviat o modificant
activitats, segons el procés seguit per els alumnes.
|
||
Dificultats trobades
|
Dificultats poc rellevants. La necessitat de més portàtils, per poder
treballar en petit grup, simultàniament, i així no haver de crear torns quan
es necessita un PC per realitzar l’activitat. Tot i que, amb els recursos
disponibles s’ha pogut duu a terme el projecte.
|
|
||
Ajuda / col·laboració
emprada
|
Col·laboració del CRE de la ONCE donant formació a la mestra de música a
través d’un seminari, per tal d’aportar informació i formació per d’adaptar
els materials i les activitats a les necessitats del grup/classe.
|
|
||
Rol del professor
|
Mestra de música: mediadora entre les activitats proposades i els
alumnes, fent de guia i facilitadora del procés d’ensenyament/aprenentatge
dels aprenents.
|
Ha d’estar atenta i activa davant les necessitats que els hi poden sorgir
als alumnes durant la posada en pràctica del projecte.
|
||
Rol de l’estudiant
|
Actiu, constructiu, col·laboratiu i reflexiu sobre el seu procés
d’ensenyament/aprenentatge.
|
S’entén a l’alumne com a un processador actiu d’informació, i que disposa
de coneixements previs sobre els continguts treballats amb les activitats del
projecte.
|
||
Rol del psicopedagog
|
Assessora i col·laboradora en el disseny de les activitats proposades.
|
|
||
Resultats
|
||||
Observacions
|
S’han pogut fer les activitats programades, seguint la temporalització
proposada.
|
|
||
Avaluació de
l’aprenentatge
|
Avaluació dels coneixements previs.
Observacions i anotacions durant l’execució de les activitats per
recollir el procés realitzat per cada alumne.
Activitat final: recollida dels resultats per fer comparativa amb els
resultats recollits a l’avaluació inicial i durant el desenvolupament del
projecte.
|
És essencial fer una valoració i autoavaluació dels resultats obtinguts,
per veure que cal modificar, ampliar o reconstruir en projectes futurs.
|
||
Lliçó apresa pel
professor
|
TIC poden ser una eina més per treballar de manera significativa,
però no la única solució. També permeten el treball col·laboratiu, així com
donar solució a algunes necessitats dels alumnes.
|
|
Història complerta
|
Entrevistador: Gràcies per donar-me l’oportunitat de trobar-nos i parlar sobre les
teves experiències amb les TIC. M’agradaria que em parlessis sobre algun
projecte TIC que hagis desenvolupat des de l’àrea de música.
Jo: Fa poc mesos hem
treballat l’anàlisi de parts bàsiques de la música (el ritme i la melodia)
amb el grup de 4t de primària, a través d’una l’activitat d’escola, la
Cantània. La Cantània en l’auditori és
una activitat d’escola en la qual es treballa una peça musical per tal de
cantar-la a l’Auditori de Barcelona en
un concert amb músics professionals.
Entrevistador: Quina idea més interessant, com és que
va sorgir la idea de dissenyar i posar en pràctica un projecte on es
treballés amb les TIC?
Jo: Amb l’assessorament de
la psicopedagoga de l’EAP, vaig decidir treballar l’anàlisi de les parts
bàsiques de la música, a través de la Cantània, amb les TIC per les següents
raons: d’una banda, el material dissenyat per treballar aquests continguts
estan creats en DIN-4 i no hi ha per tots, fet que provoca treballar en
parelles o grups de 3. Si utilitzem un canó de projecció podem treballar tant
en petit com gran grup, i així potenciem el treball col·laboratiu. A més, en
el grup trobem a un infant amb baixa visió, que necessita material adaptat,
ja que la mida del DIN-4 no li permet accedir a la informació. Per això, la
utilització de les TIC ens ha permès també que aquest alumne pugui continuar
el seu procés d’ensenyament/aprenentatge com la resta dels seus companys,
alhora que es fomenta el treball en grup. A més, les TIC ens permeten
activitats com la creació i edició de partitures fetes per els alumnes, entre
altres activitats, proporcionant un aprenentatge significatiu, on els alumnes
són actius.
Entrevistador: Què va suposar per a tu dissenyar aquest
projecte TIC? Has necessitat formació, ajuda i/o col·laboració?
Jo: Pel que fa a la
utilització de les TIC, no ha suposat un repte addicional, ja que coneixia i
havia utilitzat les TIC. En canvi, pel que fa a l’adaptació dels materials,
tenint en compte les necessitats de l’alumne amb baixa visió, si que he
necessitat col·laboració, proporcionada per el responsable del CRE de la ONCE
Barcelona, així com de la col·laboració de la psicopedagoga de l’EAP fent de
mediadora i col·laboradora en el disseny de les activitats.
Entrevistador: Quines són les característiques del
grup/classe?
Jo: El grup de 4t de
primària està format per 25 alumnes, i en ell trobem alumnes amb diverses
necessitats educatives específiques, ja que com li he comentat hi ha un
alumne amb baixa visió, i també hi ha dos alumnes amb TDAH. És un grup molt
cohesionat i treballador, encara que són xerraires. Els hi agraden molt les
activitats de música, i estaven especialment motivats amb l’activitat de la
Cantània.
Entrevistador: Què els hi va semblar als alumnes, i en
concret, a l’alumne amb baixa visió?
Jo: Com ja li he comentat,
aquest grup té molt interès en l’àrea de música, i l’activitat de la Cantània
els hi motiva molt, ja que porten més de 10 anys participant. Per això, els
hi va semblar molt bé treballar els continguts proposats, les parts bàsiques
de la música: el ritme i la melodia, a través de la Cantània. A més, als
alumnes els hi agrada treballar amb elements TIC com el canó de projecció o
el programa d’edició de partitures. A l’alumne amb baixa visió li ha semblat
molt bé el projecte, ja que ha pogut participar activament en les activitats,
sense cap impediment o dificultat com la resta dels seus companys.
Entrevistador: Quin paper has adoptat en el
desenvolupament del projecte? I els alumnes?
Jo: Com a mestra he
aportat un paper de guia i facilitadora a l’accés de l’aprenentatge. Per
això, he pogut contribuïr a la construcció del procés
d’ensenyament/aprenentatge guiant-los per assolir els objectius proposats.
Però sempre entenent que l’alumne té un paper actiu en aquest procés
d’ensenyament/aprenentatge, i que tenen en compte els seus coneixements
previs, i considerant-los com un processador actiu de la informació.
Entrevistador: Quines activitats s’han portat a terme?
Quant han durat?
Jo: S’han portat a terme 5
activitats: en la primera activitat es va fer una presentació de la Cantània
d’aquest any “Ha passat un àngel”, i es va fer un repàs general dels elements
bàsics de la música: ritme, melodia i timbre. En la segona i tercera
activitat respectivament, es va treballar el ritme a través del repàs de les
síl·labes Kodaly, així com lectura de diferents ritmes; i de la melodia es va
fer un repàs de les notes treballades fins al moment, i també es va fer una
lectura de diferents sistemes amb notes aleatòries. En la quarta activitat es
treballa la combinació de ritmes i notes per fer una melodia pautada,
treballant a partir d’una partitura de la Cantània. En la cinquena activitat,
en parelles i/o grups, els alumnes van crear una partitura amb tots els
elements treballats, i aquesta s’ha passat amb el programa d’edició de
partitures i projectada amb el canó per compartir-la i analitzar-la amb la
resta de companys. Cada una d’aquestes activitats ha durat una sessió d’1
hora, durant 5 sessions.
Entrevistador: De quines tecnologies has disposat?
Jo: Per poder portar a
terme el projecte es va utilitzar: un PC amb SO Windows Vista/7 amb el pack
Office 2007, un canó de projecció, ja que no es disposa de pissarra digital;
un equip de so, el programa Music Time, i un compte de correu electrònic per
establir la comunicació amb el CRE de Barcelona.
Entrevistador: T’ha suposat un repte utilitzar-les o ja
les havies emprat anteriorment a l’aula de música?
Jo: No ha suposat un
repte, ja que les havia utilitzat anteriorment.
Entrevistador: Llavors les TIC aporten noves eines i
estratègies en l’àrea de música?
Jo: Si, permeten treballar
en petit i gran grup, i per tant, introduir el treball col·laboratiu. Així
com també, ens ajuden a crear i construir, com és el cas del programa
d’edició Music Time, on els alumnes poden crear i editar partitures, i
utilitzar els coneixements apresos, fent així un aprenentatge significatiu,
així com compartir-les amb els seus companys fent de l’aprenentatge una acció
social.
Entrevistador: Com has valorat l’aprenentatge fet per
els alumnes?
Jo: L’aprenentatge dels
alumnes s’ha anat recollint al llarg del projecte, tenint en compte els seus
coneixements previs, per poder així valorar el seu procés
d’ensenyament/aprenentatge, i com a última valoració, ens hem fixat en la
darrera activitat en la qual es demostren els continguts apresos durant el
projecte amb les altres activitats. A nivell conceptual, en general, les
millores no han estat excessives, però si que s’han produït unes grans
millores per part de l’alumne amb baixa visió i els dos alumes amb TDAH. Pel
que fa a l’aspecte actitudinal, si que s’ha vist generalitzat un augment de
la predisposició per a realitzar activitats en petit i gran grup, i per tant,
s’ha contribuït a la implantació del treball col·laboratiu en el grup, fet
que és beneficiós per totes les àrees, i que es pot utilitzar a l’hora de
dissenyar activitats.
Entrevistador: Penses que el projecte ha permès complir
els objectius marcats?
Jo: Si que s’ha complert
perquè el nostre objectiu principal era:
Poder realitzar una activitat musical de discriminació visual
de sons melòdics i / o ritmes on tots els alumnes puguin participar de forma
activa sense cap dificultat. Gràcies a les activitats dissenyades, i a la contribució de les TIC,
tots els alumnes han pogut fer activitats d’anàlisi de les parts bàsiques de
la música: ritme i melodia a través d’aprenentatge significatiu perquè han
participat de manera activa i l’han treballat dins del context de l’activitat
de la Cantània. Pel que fa a que tots els alumnes hagin pogut participar
sense cap dificultat, també s’ha complert perquè les TIC han contribuït a
l’adaptació dels materials necessària perquè l’alumne amb baixa visió hagi
pogut participar de les activitats realitzades.
Entrevistador: T’has trobat amb alguna dificultat i/o
faries canvis per tornar a posar en pràctica el projecte?
Jo: Durant l’execució del
projecte, no es van trobar dificultats concretes. Però si que és cert que de
cara a un altre projecte, o ha tornar-lo a posar en pràctica amb altres
alumnes, es necessitarien més PC, ja que en activitats com en la de creació i
edició d’una partitura, el fet de només disposar d’un PC alentia el procés.
Entrevistador: Has après alguna lliçó?
Jo: Si, amb la realització
d’aquest projecte, he pogut veure que les TIC no només són allò físic que
aporten els aparells tecnològics, sinó que contribueixen a l’aprenentatge
significatiu i al foment del treball col·laboratiu. Però la introducció de
les TIC no és l’única solució a aquest problema, sinó que ha estat una opció
més.
Entrevistador: Gràcies per la seva col·laboració.
Jo: Ha estat un plaer.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario