sábado, 12 de enero de 2013

Cas base kite: el meu procés d'aprenentatge en forma de cas

Cas base kite: El meu procés d’aprenentatge en forma de cas
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
A l’assignatura de Noves tecnologies d’informació i comunicació en educació (NTICEDU) hem realitzat una sèrie d’activitats relacionades amb continguts de les TIC i del tractament de la informació.  Per treballar aquests continguts hem utilitzat diferents eines TIC proporcionant-los l’oportunitat de reconstruir, modificar i ampliar els nostres coneixements previs sobre aquest camp, i hem treballat de manera activa, constructiva, i reflexiva, permetent-nos realitzar un aprenentatge significatiu, ja que el nostre paper ha estat actiu durant tot el procés.

Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
 3er semestre a la UOC
Estudis de Llic.  psicopedagogia
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell mig-alt. Ús personal, acadèmic i professional.


Tipus d’escola
Universitat
UOC
Localització del centre
 En línia

Connexió
 Internet

Localització dels recursos tecnològics
A casa de l’alumne i a Internet

Situació sòcio - econòmica dels alumnes
 Mitjana-alta

Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Universitari - Estudis de llicenciatura
3er semestre a la UOC
Àrea / unitat
Assignatura: Noves tecnologies de la informació i de la comunicació, dins del pla d’estudis de la Llic. De Psicopedagogia.

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Avaluació Inicial: preguntes curtes i creació d’un mapa conceptual sobre la relació entre Societat-Tecnologia-Ciència-Educació.
- PAC 1: Debat CTSE. Participació en diversos fils del debat a través d’opinions argumentades seguint el model Toulmin, i elaborant una síntesi d’aquest.

- PAC 2: Informe de síntesi. Elaboració d’un informe de síntesi sobre els coneixements i els canvis conceptuals realitzats des de l’avaluació inicial fins al moment de l’assignatura. Així com la realització d’un mapa conceptual sobre la relació CTSE.

- PAC 3: Projecte TIC. Elaboració d’un projecte TIC a partir d’un problema significatiu: disseny, desenvolupament, posada en pràctica i avaluació d’aquest. Presentació al blog del projecte a partir del model de casos BaseKite.

- Realització d’un blog com a portfoli: on hem compartit amb els companys la nostre feina feta a l’assignatura i les reflexions i aprenentatges fets.



Nivell d’aprenentatge esperat
Augmentar, reconstruir o adquirir nous coneixements relacionats amb el camp de les TIC, i comprendre la capacitat de les TIC per ajudar i contribuir a l’aprenentatge significatiu tant per els alumnes com pels docents.

Tipus d’activitat
Activitats teòriques i pràctiques que han permès la construcció, modificació i ampliació de coneixements; reflexió sobre els canvis conceptuals i sobre les activitats realitzades; de descoberta de eines tecnològiques web 2.0.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador amb connexió a Internet.

- Campus virtual de la UOC: www.uoc.edu
- Programa de creació de mapes conceptuals: http://cmap.ihmc.us.
- Wikispaces: www.wikispaces.com
- Pàgina de blogs: www.blogger.com
- Eines web 2.0 com: slideshare, àlbums web Picasa, googleDrive...
Raó per la qual la fa servir
Aquestes eines permeten considerar la TE com una eina facilitadora d’aprenentatge significatiu.

Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Activitats on s’ha fomentat les accions de: argumentar, analitzar, elaborar, representar, construir i dissenyar, avaluar, revisar, reflexionar, modificar, compartir.

Dificultats trobades
 En general no m’he trobat amb dificultats rellevant, ja que coneixia la majoria de les tecnologies utilitzades.

Ajuda / col·laboració emprada
 Companys de l’aula i la consultora, a través del fòrum funcionant com una comunitat d’aprenentatge han estat de gran ajuda per al desenvolupament de les activitats, i de l’assignatura en general.

Rol del professor
Guia, mediador i facilitador de l’aprenentatge.
Els consultors de l’assignatura, tal i com defensen les teories constructivistes, ens consideren com a processadors actius de la informació, així com considerant l’aprenentatge com una acció social, al convertir el campus en una comunitat d’aprenentatge.
Rol de l’estudiant
Actiu, constructiu, reflexiu, implicat, compromès i conscient del seu procés d’ensenyament/aprenentatge.

Resultats
Observacions
L’assignatura ha comportat molta feina i dedicació, però l’organització d’aquesta per part dels consultors m’han permès anar complint amb les activitats proposades, dins dels requisits i del temps de lliurament especificat.

Avaluació de l’aprenentatge
L’avaluació de l’aprenentatge s’ha anat fent al llarg del semestre, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió per part dels alumnes. Analitzant la feina feta en l’assignatura, he pogut veure que ha fet un canvi conceptual, així com he modificat i reconstruït coneixements que ja posseïa.  

Lliçó apresa pel professor
 Amb la participació en aquesta assignatura, he pogut detectar alguns dels mites entorn les TIC, i a través del meu paper actiu com a aprenent he pogut comprovar com les TIC contribueixen a l’aprenentatge significatiu, i per tant, deixant-les de considerar com allò físic. Com a psicopedagogs, hem de transmetre les possibilitats que ens ofereixen les TIC als altres mestres.



Història complerta
Entrevistador: Benvinguda, m’agradaria fer-li algunes preguntes sobre la seva experiència en l’assignatura Noves tecnologies d’informació i comunicació en educació (NTICEDU) que ha cursat aquest darrer semestre.
Jo: D’acord, doncs comencem! Què li agradaria saber?
Entrevistador: Primerament, en què ha consistit l’assignatura?
Jo: Miri, a diferència del que jo pensava, hem treballat una part teòrica en la qual hem descobert la relació entre la Ciència-Tecnologia-Educació-Societat, així com hem pogut desmuntar alguns dels mites que existeixen en la nostra societat sobre la Tecnologia Educativa, i per últim hem treballat de manera pràctica com les TIC poden contribuir a l’aprenentatge significatiu.
Entrevistador: I per què diu que no ha consistit en allò que vostè s’imaginava?
Jo: Doncs perquè jo creia que es tractaria més en treballar aspectes més tecnològics i relacionats amb la part física que acostumem a creure sobre la Tecnologia Educativa. Però sens dubte, m’ha semblat molt interessant i funcional tot el que hem après durant l’assignatura.
Entrevistador: Quines activitats heu elaborat?
Jo: Hem fet activitats tant teòriques com pràctiques, i que ens han permès autoavaluar-nos i reflexionar sobre els nostres canvis conceptuals experimentats. Vam començar fent una activitat d’avaluació inicial on vam respondre algunes preguntes curtes i vam fer un mapa conceptual sobre la relació entre la CTSE. La següent activitat consistia en participar en un debat sobre la relació CTSE format per diversos fils i on havíem de defensar un bàndol concret, (sociodeterminista o tecnodeterminista). Per participar en el debat havíem d’elaborar les nostres participacions tenint en compte el model d’argumentació Toulmin. En la PAC 2, havíem de realitzar un informe de síntesi on reflectíssim els canvis conceptuals realitzats fins al moment, i crear a través del programa CmapTools, un mapa conceptual establint la relació entre la Ciència-Tecnologia-Educació-Societat. En l’última activitat, havíem de crear i dissenyar un projecte TIC per solucionar un problema significatiu.
Entrevistador: Les activitats que m’ha comentat, li han permès aprendre i complir amb els propòsits de l’assignatura?
Jo: Si, aquestes activitats m’han permès aprendre i descobrir la relació CTSE, així com desmitificar la Tecnologia Educativa, i poder entendre-la com més que allò merament físic.
Entrevistador: I com ha après això que comenta?
Jo: A través de la participació activa en les activitats proposades per els consultors. Les activitats que hem anat realitzant ens han permès desenvolupar un aprenentatge significatiu, perquè se’ns ha considerat actius, constructius i reflexius.
Entrevistador: Per tant, els alumnes heu assumit un paper actiu. Llavors els professors i companys quin paper han desenvolupat en el seu procés d’e/a?
Jo: Els professors han desenvolupat un paper de mediador entre els continguts i els alumnes, així com de guia i facilitadors de l’accés a la informació i del procés d’e/a. Al mateix temps, els companys han estat també un gran suport, ja que a través del fòrum ens hem ajudat i aconsellat, fomentant i potenciant els beneficis del treball col·laboratiu.
Entrevistador: Quines tecnologies heu utilitzat?
Jo: Principalment, l’ordinador amb connexió a Internet. També hem utilitzat altres eines web 2.0 com ara el googleDrive, els àlbums de fotos Picasa, el slideshare, i també programes com el CmapTools.
Entrevistador: T’ha suposat alguna dificultat utilitzar aquestes tecnologies o ja les coneixies?
Jo: En general, ja les coneixia. He descobert l’eina slideshare, però el fet de tenir certs coneixements en aquest camp, m’han permès descobrir amb facilitat com funcionava.
Entrevistador: Com valores el teu aprenentatge fet en l’assignatura?
Jo: El valoro positivament perquè al llarg de l’assignatura he sofert canvis conceptuals, a través de la revisió d’alguns conceptes, així com he ampliat els meus coneixements, sempre des d’una perspectiva útil i funcional per la meva pràctica professional.
Entrevistador: Aquesta evolució conceptual ha quedat registrada d’alguna manera?
Jo: Si, cada alumne ha creat el seu propi blog, que ha utilitzat com a portfoli, i ens ha permès compartir amb els nostres professors i companys la nostra evolució a l’assignatura, així com les nostres feines i reflexiones fetes.
Entrevistador: Li ha tret profit a l’elaboració del blog?
Jo: Si, perquè elaborant el blog he pogut ser conscient del meu procés d’e/a al llarg de l’assignatura. A més, hem pogut compartir amb els companys la feina feta, i poder aportar-nos idees i propostes noves, així com crítiques constructives. No només de la creació del blog, sinó de totes les assignatures de l’activitat perquè m’han aportat nous coneixements i la reconstrucció d’altres de manera activa.
Entrevistador: Com s’ha avaluat l’assignatura?
Jo: Per part dels professors, a través dels resultats obtinguts en les activitats, així com del procés al llarg de l’avaluació continuada. I per part dels alumnes, mitjançant activitats d’autoavaluació tant d’algunes activitats com de l’avaluació continuada global. Així com també hem fet avaluació de company a company.
Entrevistador: Què li ha semblat aquesta iniciativa?
Jo: Molt positiva. L’autoavaluació és necessària sempre que realitzem activitats o projectes, perquè ens permeten fer canvis, millores, ampliacions, i revisions d’algunes accions o activitats fetes. I pel que fa a l’avaluació de company a company, m’ha semblat molt positiva també, ja que ens permet també reflexionar sobre el treball dels altres, exigint-nos una habilitat crítica, i també aprenem dels nostres companys.
Entrevistador: Per acabar, pot comentar-me alguna lliçó apresa amb aquesta assignatura?
Jo: Doncs, com ja li he comentat, he pogut fer canvis conceptuals sobre la meva visió de la Tecnologia Educativa, entenent-la com més que allò merament físic, ja que ens permet contribuir a l’aprenentatge significatiu. Per tant, penso que com a psicopedagogs hem de transmetre aquesta concepció als mestres, i així acabar amb alguns dels mites que existeixen a la nostra societat envers aquest camp.
Entrevistador: Moltes gràcies per la seva col·laboració.
Jo: Gràcies a vostès. Ha estat un plaer compartir la meva experiència.

No hay comentarios:

Publicar un comentario