martes, 8 de enero de 2013

PAC 3 Projecte TIC


Us presento la memòria del Projecte TIC realitzat amb la meva companya Marta Yepes:

INTRODUCCIÓ

En aquesta PAC 3, hem elaborat un Pojecte Final que consisteix en el disseny d’un conjunt d’activitats d’aprenentatge mediades per un docent i per les TIC, a partir d’un problema signifactiu dins d’una aula. Així, es parteix d’un problema real amb alumnes i es treballa en grup o de forma cooperativa mitjançant nou material per tal que els aprenentatges que assoleixin els i les alumnes esdevinguin significatius. Tanmateix, per aportar a terme aquesta activitat, s’utilitzen les noves tecnologies de la informació i la comunicació (NTIC).
El primer pas ha sigut fer un anàlisi de les necessitat del grup classe, i en especial d’un alumne en concret, detectant un problema important a l’àrea de música, durant les sessions, on els alumnes de 4t de primària (entre els quals es troba un alumne amb baixa visió, anomenat Aleix) estan treballant les parts bàsiques de la música: el ritme i la melodia mitjançant la Cantània.
La Cantània en l’auditori és una activitat d’escola en la qual es treballa una peça musical per tal de cantar-la a l’Auditori de Barcelona  en un concert amb músics professionals. És una activitat que motiva tant als alumnes, com pels mestres i les famílies, fet que provoca que hi hagi una gran implicació per part de tothom. La mestra de música després de realitzar un curs de formació en la ONCE és conscient que utilitzant el material ordinari l’alumne amb baixa visió té dificultat en comprendre allò que s’està treballant a causa de que els materials no han estat adaptats correctament a les seves necessitats. Davant d’aquest problema, decideix amb ajuda de professionals de la ONCE Barcelona adaptar els materials mitjançant les TIC perquè aquest alumne pugui participar en aquesta activitat com la resta de companys.
El segon pas consta del disseny de les activitats i la organització de les mateixes per tal de solucionar el problema existent en les sessions anteriorment descrites durant la matèria d’educació artística: música.
El tercer pas es tracta de posar en pràctica l’activitat dissenyada, i es contextualitza dintre del mapa conceptual elaborat durant la PAC2, així com es recullen mostres documentals per poder compartir amb la resta de companys de l’aula, i que es troben en els annexos. També hem afegit la descripció del procés elaborat a l’hora de posar en pràctica el disseny, i per últim, hem realitzat una avaluació de l’aprenentatge, així com del disseny, i poder extreure conclusions sobre el que ens ha aportat la realització d’aquest PAC.
Com en la PAC anterior, hem treballat en parella, i hem continuat amb el model col·laboratiu i cooperatiu de treball, ja iniciat en la PAC2, així com utilitzant eines com el correu electrònic, el googleDrive, el Cmaps, i com a nova incorporació el Wikispace.


DISSENY DE L’ACTIVITAT


- Títol de l’activitat: Seré capaç d’analitzar les parts bàsiques de la música: ritme i melodia de la Cantània?
- Descripció dels agents personals i de la tecnologia mediadora: Per tal de realitzar qualsevol activitat d’aprenentatge significatiu necessitem tant als aprenents com els mediadors, que poden ser tant personals com materials.
En el nostre cas, els aprenents que participen en aquesta activitat són els alumnes de 4t de primària, grup/classe en el qual hi ha l’Aleix, un alumne amb baixa visió, concretament, només veu amb un ull un 10%.
Com a mediadors, distingim entre els personals i els tecnològics: pel que fa als personals trobem la mestra especialista en música i el responsable del CRE. Pel que fa als tecnològics trobem: PC amb SO Windows Vista/7 amb el pack Officce 2007, Canó de projecció, equip de so, programa Music Time, compte de correu electrònic per comunicacions amb el CRE de Barcelona. El fet de considerar a la mestra i al responsable del CRE, així com al material tecnològic com a mediadors i guies de l’aprenentatge i desenvolupament dels alumnes, ens porta a reconèixer en l’activitat que l’aprenentatge s’enten des de les teories constructivistes, en les quals els alumnes són entesos com a subjectes actius que processen la informació.
Així com, es tenen en compte els coneixements previs dels alumnes i la seva ZDP aportada per Vigotski. La ZDP és la distància entre el nivell de desenvolupament, determinat per la capacitat per a resoldre independentment un problema, i el nivell de desenvolupament potencial, determinat a través de la resolució d’un problema sota guia d’un adult o en col·laboració amb un altre company més capaç. La nostra activitat té en compte que els alumnes de 4t de primària tenen uns coneixements previs de música, i que amb l’ajuda dels seus companys, de l’adult i dels elements tecnològics, tots ells arribaran a assolir els aprenentatges proposats per l’activitat. Per tant, es dóna importància a la interacció amb educadors i iguals, i es considera a l’educador com a mediador i guia que recolza i aporta eines als alumnes per arribar a l’aprenentatge desitjat. Per això, trobem que l’acció educativa permet transformar les estructures cognitives en l’aprenentatge entès com a activitat social. De fet aquesta activitat ens permet treballar la Cantània que és una activitat d’escolar, en la qual s’ha de treballar en equip, i on es fomenta el treball col·laboratiu.

- Descripció  del problema en termes tecnològics: Un alumne amb una deficiència visual la qual li ocasiona una baixa visió (només té una visió del 10% útil) te dificultats a l’hora de seguir les indicacions de la mestra de música quan es treballen les altures dels sons i els ritmes ja que s’utilitzen material de mida reduïda. Com vam poder veure en alguns fils del debat CTS, la tecnologia educativa pot contribuir a donar ajudes als alumnes amb necessitats educatives específiques. L’alumne en qüestió està molt motivat i encara que és conscient de les seves limitacions, vol participar a les activitats i el mestre ha de ser capaç de oferir-li la ajuda necessàries perquè pugui ser un alumne actiu en l’aula, i pugui treballar en equip amb la resta de companys. L’activitat de la Cantània és una activitat d’escola, on s’implica a tota la comunitat educativa, i per tots els seus participant és molt important una existosa realització. Per tant, ens trobem amb una activitat on es porta a terme un aprenentatge significatiu perquè els alumnes tenen un paper actiu en l’activitat, així com es treballa de manera constructiva entre tots, a través de la col·laboració i la intenció. A més, l’activitat d’aprenentatge es realitza de manera contextualitzada, ja que es troba dintre d’una activitat d’escola on tots els alumnes participen. Al final de l’activitat tots ells poden reflexionar sobre els aprenentatges fets i sobre l’experiència viscuda.

- Descripció del problema: Tenint en compte el material de Jonassen, primerament, conceptualitzarem el que s’entén per problema: un problema és quelcom que es desconeix (situació espacial dels sons i distinció dels ritmes), és a dir, si tenim un objectiu i no sabem com arribar-hi, tenim un problema. També, allò desconegut ha de tenir algun valor social, cultural o intel·lectual per a algú (es necessari aquests coneixements per tal de poder realitzar satisfactòriament una activitat de l’escola: “La Cantania en l’auditori” la qual és molt motivadora ja que consisteix a treballa un conjunt de partitures i cantar-les en l’Auditori de Barcelona en un concert amb músics professionals).
Com a procés, solucionar un problema té dues característiques principals:
●      La primera és que requereix una representació mental de la situació en el món. En aquest cas, la representació mental de la situació és que l’alumne amb baixa visió, no podrà accedir als continguts mostrats i cal donar-li eines perquè pugui accedir a ells, tenint en compte les seves necessitats, i donant-li les mateixes oportunitats que als seus companys.
     La segona és que solucionar un problema requereix certa manipulació activa de l’espai del problema. Centrant-nos en el nostre problema, la manipulació activa de l’espai del problema es veurà quan, tenint en compte les necessitats de l’alumne, es manipulin els materials proposats i les estratègies metodològiques inicials, per aconseguir que l’alumne pugui també accedir-hi, com la resta de companys; és a dir, oferir les ajudes i eines necessàries per tal que l’alumne pugui participar de forma activa en les activitats ja que està molt motivat en participar en aquest projecte, com la resta de companys.
Per tant, quan manipulem l’espai del problema, representem els seus components i dimensions, generem hipòtesis sobre com trobar allò desconegut, provem aquestes hipòtesis i arribem a conclusions. La nostra hipòtesi és que adaptant els materials i presentant-los a través d’eines tecnològiques facilitarem l’accés als continguts a l’alumne amb baixa visió. Com és la primera experiència, una vegada realitzada aquesta primera proposta, l’haurem d’avaluar, per saber si és una estratègia útil per facilitar a l’alumne l’apropament al procés d’ensenyament/aprenentatge.

Jonassen comenta que cada vegada hi ha més conformitat respecte a la variabilitat dels problemes pel que fa a substància, estructura i procés, i distingeixen entre tres maneres en què els problemes i la seva solució varien:
     Estructuració: Jonassen distingeix entre problemes mal i ben estructurats i recomana diferents models de disseny per a cada tipus, perquè requereixen diferents habilitats. Els problemes ben estructurats requereixen l’aplicació d’un nombre determinat de conceptes i regles, així com l’estudi de principis en una situació problemàtica restrictiva. D’altra banda, trobem els problemes mal estructurats que són aquells que es troben en les activitats diàries, per la qual cosa resulten típicament emergents. Pel fet que no estiguin restringits pels camps de contingut que s’estudien a classe, les seves solucions no són predictibles no convergents. Aquests problemes requeireixen sovint la integració de diversos camps de contingut. El problema que hem plantejat per al nostra projecte, es tracta d’un problema mal estructurat, ja que es tracta d’una situació donada per aspectes metodològics i relacionats amb les necessitats de l’alumne. Aquest alumne no presenta problemes per treballar, comprendre i assolir els conceptes proposats, sinó que el problema es troba en com accedir a ells, i necessitem d’una altre camps, el de la TE, per tal de poder trobar una solució.
     Complexitat: trobem tres dimensions dins de la complexitat dels problemes: el nombre de temes, funcions i variables que actuen en el problema; el nombre d’interaccions dins aquests temes, funcions o variables; la predictibilitat del comportament d’aquests temes, funcions o variables.
Com més complex sigui un problema, més difícil serà per a qui vulgui resoldre’l processar-ne activament els components. En el nostre cas, es pot considerar que el problema és poc complex, ja que tenim clares les variables que actuen en el problema: el context i el propi alumne; la interacció també està comtemplada dins d’un context delimitat que interacciona amb l’alumne i amb els mestres. Pel que fa a la predictibilitat, la proposta feta per solucionar el problema es pot considerar correcta, i caldrà anar delimitant-la a mida que es vagi treballant amb l’alumne i els mestres.
     Especificitat de camp: les teories i investigacions actuals de la solució de problemes afirmen que les habilitats per a resoldre problemes són específiques del domini i del context, és a dir, estan situades, integrades, i per això depenen de la natura del context o domini. Els problemes mal estructurats solen estar més situats, mentre que els que estan ben estructurats són més abstractes. En el nostre cas, com que es tracta d’un problema mal estructurat, trobem que es pot situar, ja que tenim localitzat i definit el problema, ja que es tracta d’una dificultat a l’accés d’aprenentatge, a causa d’una discapacitat, alhora que el context també és origen del problema, ja que no ha contemplat les necessitats de l’alumne per facilitar-li l’accés als aprenentatges.

Tenint en compte la tipologia de solució de problemes mostrada per Jonassen al mòdul TIC i aprenentatge significatiu, trobem que el nostre problema es troba dins dels problemes: de solució i diagnosi, que tot i que s’assemblen als de resolució de dificultats, trobem la diferència en l’ambigüitat en les vies de solució. En el nostre cas, una vegada detectats els símptomes, que és la dificultat per treballar en grup amb el material existent el qual te unes dimensions limitades; es pot fer un diagnòstic, que genera hipòtesis. En aquest cas, les hipòtesis són que, a partir del material audiovisual i les eines tecnològiques existents a l’aula de música, podem facilitar el treball en grup i la participació de forma activa de tots els discents, (tenint pressent les necessitats específiques de l’alumne en baixa visió). És necessari que comprenguin els continguts de forma satisfactòria: ritme i melodia, per poder participar en la Catània (la qual és una activitat d’escola que fa més de 10 anys que es realitza i que motiva molt als alumnes). Aquesta solució no és l’única, i poden haver múltiples vies de solució, per això es distingeix dels problemes de resolució de dificultats.

- Plantejament del problema: El problema sorgeix en les activitats en gran o petit grup en les quals s’ha de fer una lectura a vista de ritmes i / o altures melòdiques utilitzant material educatiu ordinari (fitxes de mida DINA4) les quals són massa petites perquè l’alumne amb baixa visió pugui distingir allò que es treballar i sent molt poc útil que ell tingui una còpia ja que en moltes ocasions es treballa la mateixa fitxa per a diferents alumnes a la vegada. L’alumne és conscient de les seves limitacions i recorda a la mestra quan no és capaç de veure o diferenciar de forma nítida allò de que s’està parlant, està molt motivat i té ganes de poder realitzar les mateixes activitats que la resta de companys de l’aula. Sent a més una oportunitat per treballar en equip, fomentant el treball col·laboratiu.
El problema plantejat ens permet no només realitzar un aprenentatge significatiu de continguts musicals, sinó que també ens permet donar l’oportunitat de que els alumnes treballin en grup i de forma cooperativa. El treball col·laboratiu es pot definir com la sinergia que es duu a terme entre individus o grups d’individus que, mitjançant una dinàmica de treball adequada, assoleixen millor uns objectius determinats, que possiblement no haurien assolit per separat, o bé que ho fan optimitzant més els propis recursos. Com podem extreure d’aquesta definició, el treball col·laboratiu és positiu per tots els alumnes, però és encara més beneficiós per el cas que ens ocupa. A l’alumne amb baixa visió li permetrà apropar-se als continguts i a l’aprenentatge superant les seves dificultats tant amb l’ajuda dels seus companys, com de la mestra i dels aparells tecnològics utilitzats per a l’activitat. A l’hora de treballar en equip, cada un dels membres pot aportar i complementar-se amb els seus companys, depenen de les seves habilitats, aportant confiança i sentiment de pertinença a cada un dels membres.

- Context: Aula principal de música d’un centre educatiu d’infantil i primària. L’espai es ampli per que no s’utiltzen ni taules ni cadires, es disposa d’un gran nombre d’instruments musicals, dos PC, un projector amb pantalla i una pissarra “de Vileda” amb pentagrames. El context és important en qualsevol activitat, hem d’intentar que tant els alumnes com els educadors es sentin cómodes en l’ambient on es realitza, així com és important que les activitats proposades siguin signitificatives per als nostres alumnes. Tal i com ens ofereix Bronnfenbrenner, des de la teoria ecològica del desenvolupament,  l’infant és un sistema obert que es troba en constant canvi i que a través de les interaccions amb el conjunt de microsistemes en els quals el jove està present, aquest passarà a nivells superior de desenvolupament, formant un cicle de canvis constant, que cal que tinguem presents. Per tant, no només és important el context espacial on es desenvolupa l’activtat, sinó també el context social, educatiu i familiar on es desenvolupen, ja que les interaccions amb aquests contextos influeixen en l’individu portant a l’alumne com a un desenvolupament o un altre, sempre a través de l’educació que es dóna en les interaccions. Per això, cal que en les activitats que portem a terme, tots els implicats estiguin compromesos amb l’activitat i compleixin el seu paper per assolir amb èxit l’activitat.

- Característiques del grup: El grup classe està format per 25 alumnes amb diferents necessitats educatives (deficiència visual, TDAH i retard maduratiu ) però amb molta cohesió de grup. El grup és molt treballador encara que xerraire en general i els hi agrada les diferenhts activitats de música per que tenen un caire més amé que la resta d’arees, a més estan motivats per la Cantània ja que és una activitat que realitzan tots els alumnes de 4t des de fa més de 10 anys. en termes generals és un grup amb un nivell d’aprenentatges normal (encara que hi ha 4-6 alumnes que els hi costa més seguir el ritme i 2 que tenen un nivell més elevat que la resta).  Com hem comentat anteriorment, és essencial que els educadors, que actuen de mediadors i de guies en l’aprennetatge dels alumne, coneguin als seus alumnes per tal d’oferir les eines i estratègies més adient per assolir un aprenentatge significatiu. En aquesta activitat es consideren les característiques individuals, prenent a Hunt i Hullivan en Coll i Solé (1998), des d’una concepció interaccionista, des de la qual les diferències individuals s’expliquen com a resultat de la interacció entre els factors biològics i socials que incideixen en els alumnes de 4t de primària, i conretament, en l’alumne amb baixa visió. Des d’aquesta concepció assumim que.les necessitats individuals dels alumnes no només són causades per els factors biològics de cada un d’ells, sinó que el context social també influeix en el moment en que interacciona. En el nostre cas, les dificultats de l’alumne amb baixa visió es veuen augmentades per el context de l’aula de música, i per tant, és necessari per canvis en aquest per facilitar l’accés a l’aprenentatge a aquest alumne, i així podrà tenir les mateixes oportunitats que la resta.

Tant els objectius com els continguts i les competències bàsiques a treballar en cada activitat, s’han de plantejar de manera conjunta, tenint presents els receptors de les activitats considerant les seves característiques individuals, i prenen com a referència el que esmenta la LEC, (2006) de l’etapa en la qual es troben els alumnes i de l’àrea de música. Per la nostra activitat hem plantejat el següents:

- Objectius: L’objectiu proposat en aquesta activitat és el següent: Poder realitzar una activitat musical de discriminació visual de sons melòdics i / o rítmes on tots els alumnes puguin participar de forma activa sense cap dificultat.

- Continguts:
Explorar i percebre
●      Experimentació de les possibilitats sonores que poden suggerir la utilització de les TIC, la interacció de diferents mitjans i llenguatges artístics.
●      Valoració de l’ús de la música en produccions audiovisuals.
●      Incorporació progressiva de la grafia musical convencional en la lectura (utilització de síl·labes Kodaly), interpretació i creació de partitures.
●      Exploració de diverses estructures de simultaneïtat en produccions musicals i artístiques de complexitat creixent.
●      Apreciació i reconeixement de diferents qualitats de so, de petites formes musicals.
●      Reconeixement i escriptura de ritme i melodies, emprant la grafia musical convencional.
●      Percepció que a través de la implicació, de la resolució de problemes i de la constància s’arriba a la satisfacció en la comprensió, interpretació i creació artística.

Interpretar i crear
●       Creació de missatges sonors a partir de la combinació de diversos mitjans incorporant la terminologia corresponent a partir dels elements apresos.
●      Assumir responsabilitats i afavorir la dinàmica del treball cooperatiu, establint moments de revisió, respectant les aportacions dels/de les altres i resolent les discrepàncies amb arguments.
●      Incorporació i utilització progressiva de les terminologies pròpies dels llenguatges artístics.
●      Interès per conèixer i valorar el fet artístic propi i el dels altres, i les manifestacions artístiques i culturals del nostre entorn.
●      Adquisició de constància i progressiva exigència en la realització de produccions artístiques.

- Competències bàsiques
●      Competència comunicativa lingüística i audiovisual
●      Competència artística i cultural
●      Tractament de la informació i competència digital
●      Competència matemàtica
●      Competència d’aprendre a aprendre
     Competència d’autonomia i iniciativa personal

Per tal de que l’aprenentatge sigui significatiu, també és important poder extrapolar els aprenentatges fets en altres àrees, sent així més útils als alumnes allò que aprenen, i podent-se utilitzar en les seves vides quotidianes. Per això, l’activitat treballada des de l’àrea de música té connexió amb altres àrees:
●      Discriminació d’objectes bidimensionals i tridimensionals.
●  Creació de missatges audiovisuals i plàstics per comunicar experiències, pensaments i emocions.
Valoració dels mitjans de comunicació en la representació del món.

L’activitat ha estat dissenyada per tal de treballar durant 5 sessions d’una hora cada una, ja que la mestra de música considera que és el temps i la dedicació necessaris per assolir els objectius i els continguts proposats. Les 5 sessions estan formades per una sèrie d’activitats que estan explicades en l’apartat següent.

Pel que fa a l’avaluació de l’activitat, com hem anat comentat és necessari fer una avaluació inicial per conèixer els coneixements previs dels alumnes, i partir d’aquí per dissenyar les activitats. També es faran anotacions durant el desenvolupament de l’activitat, ja que no només comptem els resultats finals, sinó que és molt important conèixer el progrés dels alumnes per tal de detectar l’aprenentatge que han assolit. Per últim, es realitzarà una avaluació final per comprovar si s’han assolit els objectius proposats. Els criteris que s’utilitzaran per fer l’avaluació són:
●   Elaborar produccions artístiques.
● Mostrar respecte, responsabilitat i valoració crítica en el treball cooperatiu i argumentar i resoldre les discrepàncies a l’hora de participar.
●  Llegir petites partitures amb els elements musicals apresos.

Per últim, a mode de resum, comentarem la fonamentació psicopedagògica que hem tingut en compte a l’hora de dissenyar l’activitat: d’una banda, hem tingut present el constructivisme, ja que s’entén que l’aprenentatge es construeix partint dels coneixements rpevis que tenen els alumnes sobre música, i amb l’ajuda dels mestres i dels companys, es construeix un nou aprenentatge. Entenen d’aquesta manera l’aprenentatge, el context i les intereaccions que es donen tenen una gran influència  en el desenvolupament, ja que com afirma M. Marias a l’article Educación y desarrollo: “El desenvolupament és un viatge organitzat genètica i culturalment que duem a terme amb l’assessorament i la companyia dels altres, encara que nosaltres fem el viatge personal i irrepetible”.Per tant, trobem que els factors biològics venen amb nosaltres quan naixem, i els factors socials són aportats per el nostre context, a través de l’acompanyament que realitzen els agents educatius mitjançant l’educació.  Aquesta concepció del desenvolupament està relacionada amb la visió sistèmica del desenvolupament de Bronfenbrenner que ens ofereix una imatge de l’infant com un sistema obert que es troba en un constant canvi i amb un desenvolupament multidireccional gràcies a l’expansió del nínxol ecològic. A través de les interaccions amb el mesosistema, conjunt de microsistemes en els quals l’infant està present, el nen/a passarà a un nivell superior de desenvolupament, formant un cicle de canvis constant. D’altra banda, a l’hora de dissenya l’activitat hem tingut en compte els principis de l’aprenentatge significatiu, com hem reflectit al mapa conceptual, i de manera esquematica comentem:
     Col·laboratiu: permet el treball en gran i petit grup.
     Reflexiu: permet reflexionar abans, durant i després de l’activitat fent que els alumnes siguin conscients del seu procés d’ensenyament/aprenentatge.
     Contextualitzat: l’activitat es troba contextualitzada dins d’una activitat d’escola, en la qual particpen tots els alumnes i professors, i que és molt motivadora per tots ells.
     Conversacional: el fet de treballar en petit i gran grup en l’aula de música ens permet que l’aprenentatge es doni dins d’un procés social.
     Actiu: l’alumne s’ha de mostrar actiu per poder processar la informació que se li proporciona, i així entendre-la i saber-la aplicar a les situacions que siguin necessàries, en aquest cas, per participar en la Cantània. A més, exigeix als participants un compromís en la seva tasca, ja que el fet de treballar en equip implica que totes les parts facin la seva feina perquè el producte final esdevingui amb èxit.
     Constructiu: es compleix perquè es treballa partint dels coneixements previs que tenen els alumnes sobre els continguts musicals treballats.

També volíem comentar que aquest tipus d’activitats, com la del nostre disseny, permeten afavorir la plena inclusió escolar o social, de tots els alumnes amb discapacitats, i en el nostre cas, de l’alumne amb baixa visió. Es busca un model educatiu d'atenció a als alumnes amb deficiència visual greu mitjançant la inclusió educativa precepte recollit en l'actual legislació educativa. La inclusió és un model de suport centrat a l'escola i en l'entorn. Ara és l'escola qui ha d'adaptar-se a l'alumne (no l'alumne a l'escola) i proporcionar-li els recursos necessaris que possibilitin la seva plena inclusió educativa i social.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS


1     Presentació de la Cantània i importància dels elements musicals
Es fa una presentació de la Cantània d’aquest any: “Ha passat un àngel”, breu explicació del fil conductor i característiques principals de l’obra. Es fa un repàs dels elements bàsics de la música: ritme (figures rítmiques),  melodia (les notes de l’escala de Do M, les notes dins i fora del pentagrama i els moviments melòdics) i timbre (els diferents instruments i les seves famílies); parlant de les característiques dels mateixos.
En relació a aquesta activitat tenim enregistrament visual: imatge 1 i 2.

2     Ritme (síl·labes Kodaly)
Repàs de les síl·labes Kodaly treballades fins al moment de forma grupal, i posteriorment individual es realitza una lectura de diferents ritmes de 4 pulsacions (els quals estaran projectats per tal que la imatge pugui ser visible de forma satisfactòria per a tots els alumnes i fins i tot hi haurà una projecció en la qual anirà lligada so i imatge) que estiguin relacionats amb les cançons de la Cantània
En relació a aquesta activitat tenim enregistrament visual: imatge 9.

3     Melodia (els sons en l’espai)
Repàs de les notes treballades fins al moment (les notes de l’escala de Do M, les notes dins i fora del pentagrama i els moviments melòdics) de forma grupal, i posteriorment individual es realitza una lectura de diferents sistemes amb notes aleatòries (els quals estaran projectats per tal que pugui ser visible de forma satisfactòria per a tots els alumnes i fins i tot hi haurà una projecció en la qual anirà lligada so i imatge) que estiguin relacionats amb les cançons de la Cantània.
En relació a aquesta activitat tenim enregistrament visual: imatge 6, 7 i 8.

4     La partitura: ritme i melodia
Combinació de ritmes i notes per fer una melodia pautada. Els alumnes hauran de llegir una partitura de la Cantania amb correcció i justesa melòdica i rítmica. La partitura es repartirà en format paper per tal que ells puguin fer les anotacions pertinents i després aquestes anotacions es copiaran a la pissarra on es projectarà la partitura per que no es te una pissarra digital.
En relació a aquesta activitat tenim enregistrament visual: imatge 3, 4 i 5.


5     Creació
Els alumnes en parelles i / o grups de tres han de ser capaços de crear una partitura amb tots els elements treballats la qual es passarà al programa d’edició de partitures i projectada en gran per que tots la puguin veure i escoltar. Posteriorment es faran els comentaris oportuns (tant els altres companys com la mestra)
En relació a aquesta activitat tenim enregistrament visual: imatge 10.


Fotografies fetes durant la posada en pràctica del projecte: PAC3ProjecteTIC


MAPA CONCEPTUAL


En aquesta PAC, hem hagut de fer un mapa conceptual en el qual hem relacionat l’activitat dissenyada per al nostre projecte amb les possibilitats de les TIC i l’aprenentatge significatiu, tenint en compte els continguts ja treballats a la PAC 2, i el mòdul de Jonassen. Per realitzar aquest mapa, vam decidir mantenir l’estructura del mapa conceptual realitzat en la PAC 2 on vam deixar constància de la relació existent i constant entre la Ciència-Tecnologia-Educació-Societat. Per això, hem reduit els aspectes que no mantenien una relació amb la nostra activitat, i hem afegit aquells conceptes o idees sobre el disseny, en color verd. Concretament, de l’activitat dissenyada en el projecte, hem reflectit informació sobre el problema significatiu escollit: tipus de problema, estructuració, especificitat del camp i la complexitat d’aquest, tenint en compte el mòdul de Jonassen. Així com també, hem explicitat quin és el problema significatiu: l’anàlisi de les parts bàsiques de la música, tenint baixa visió. A més, d’haver reflectir les caracterísituqes, on es realiza, a qui implica i què fomenta aquesta activitat d’escola.
D’altra banda, hem representat com compleix l’activitat els principis d’aprenentatge significatiu, permetent-nos assumir a l’alumne com a un subjecte que actua com a processador actiu de la informació, fet que es relaciona amb la teoria constructivista que influeix a la TE. Hem establert relacions entre el projecte i les noves estratègies d’ensenyament/aprenentatge que proposa la TE, que es troba influenciada per la teoria de sistemes. Així com també, hem deixat evidència de la contribució de la nostra activitat a l’èxit dels artefactes, proposats per la tecnologia, i que necessiten de xarxes per aconseguir-lo, com ara la social en la qual ens trobaríem representats, i hem especificat quins d’aquestes artefactes hem utilitzat per la nostra activitat. Per últim, hem establert la relació entre el tret distintiu de la societat actual: augmentar sense límit el coneixement, amb la funció de la ciència que és contribuir a aquest augment del coneixement, relacionat-lo amb el nostre cas, volent augmentar els coneixements musicals necessaris de la Cantània.

A continuació, podeu veure el mapa conceptual creat, així com un enllaç:



DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS


Gràcies a la realització d’un curs de formació en l’ONCE s’ha pogut fer un anàlisis exhaustiu de les necessitats específiques que té l’alumne amb baixa visió les quals són moltes i variades (des del més obvi que és que no té agudesa visual ni de lluny ni d’aprop fins a la seva estructura mental, ja que el fet de veure les coses a parts dificulta fer una representació mental d’allò global). A partir d’aqui, cal crear material adaptant el ordinari per tal que pugui participar en les 5 activitats anteriorment descrites com la resta de companys gràcies a la utilització de les TIC com a eina de recolzament visual i programari específic per a fer un treball més dinàmic (en l’annex es poden veure mostres visuals).

El mestre és el responsable que el material utilitzat sigui útil per al conjunt d’alumnes que hi ha a la classe atenent a les necessitats educatives específiques de cadascú, de lo contrari a d’idear la manera de crear ajuts o nous materials per tal de solventar les possibles dificultats que tingui l’alumne.

En el procés de realització de les activitats ha sigut de gran ajuda el fet que l’alumne amb deficiència visual sigui partícic i digui la seva opinió sobre el material utilitzat, és a dir, que ell en tot moment deia si ho veia bé, si havia de ser més gran o el contrast més exagerat... i aquesta normalització de la seva deficiència és un repte que ell ja el te superat.

Les dificultats per posar-ho en pràctica no han sigut molt rellevants, ja que per part de la mestra no eren eines noves, és a dir, tant el programari com les tecnologies emprades les havia utilitzat amb anterioritat i els alumnes ho han après ràpidament. Encara que com hem reflectit al mapa, en el cas de no conèixer-les, impliquen reptes i noves estratègies als docents. Tot i així, per a altres ocasions, es demanaran portàtils i d’aquesta manera els alumnes per parelles podran treballar de forma autònoma sense la necessitat d’esperar a que un altre grup acabi.

AVALUACIÓ DE L’APRENENTATGE


A l’última activitat la mestra farà un registre amb els resultats, els quals són la suma dels diferents aprenentatges fins al moment, ja que el que s’ha treballat en les quatre primeres activitats donarà de fruit la cinquena activitat, ja que es posar-ho tot en pràctica. A més, es tindrà en compte el progrés que han realitzat els alumnes i en especial l’Aleix, ja que tenia un problema afegit per no poder accedir als continguts de l’activitat, a causa de que els materials no estan adequadament adaptats.

Com s’ha comentat anteriorment, la mestra ha registrat l’adquisició dels coneixements en paper el qual serveix per posar les notes trimestrals. Anys enrere es van determinar els ítems a avaluar en cada trimestre i en base això es fa una observació més específica dels aprenentatges dels alumnes. Tenim una graella amb els noms dels alumnes on estan descrits els conceptes a avaluar, l’actitud i els criteris d’avaluació.

A nivell conceptual, en general, les millores no han estat excessives, però si que s’han produït grans millores en el cas de l’alumne amb dificultat visual i dos amb TDAH. Aquest canvi, pensem que ha estat potenciat per l’adaptació dels materials a les seves necessitats. D’altra banda, a nivell actitudinal, si que s’ha vist un augment de la predisposició per a realitzar activitats i ampliar els coneixements fet que en un futur a curt termini donarà peu a millores en la matèria. Aquest canvi ha estat promogut per els mediadoors tecnològics que permeten el treball en petit grup, podent els alumnes participar de manera més activa en les activitats.


AVALUACIÓ DEL DISSENY


L’avaluació del disseny del nostre projecte no es pot basar només en una única solució, sinó que hem d’enfocar aquesta avaluació en tot el procés d’ensenyament-aprenentatge el qual es realitza de forma significativa per part dels alumnes.

En primer lloc, l’elecció del projecte va ser parcialment fàcil, ja que el problema existent era real i feia temps que s’havia de solucionar, tot i que l’equipament tecnològic de l’escola és limitat. A continuació vam decidir com enfocar aquest problema per tal de trobar una solució dintre de l’àrea de música que és on treballa una component del grup.

En segon lloc, un cop concretat el context on duríem a terme el projecte per tal de solucionar un problema concret en música en la qual és molt important la correcta adquisició del llenguatge musical, el qual és visual, vam iniciar el disseny del nostre projecte.

En tercer lloc, es va agafar tota la informació d’un curs realitzat en el CRE i es va concretar en un alumne per tal de tenir clar les seves necessitats i com solucionar-les amb els materials existents.

En quart i últim lloc, en el disseny del projecte va ser molt important tenir clars els punts a treballar, ja que ens va permetre establir els objectius, els continguts, els criteris d’avaluació, les competències bàsiques i la planificació de les 5 sessions a treballar.

Tenint present els resultats de les activitats, detallats anterioment, on es pot veure el progrés experimentat per els alumnes, i especialment per aquells alumnes amb necessitats pensem que el nostre disseny ha estat correctament organitzat i pensat, ja que el procés seguit ha estat coherent, i primerament, vam analitzar la situació per detectar un possible problema, i a partir d’aquí vam estudiar les diferents alternatives que podiem utilitzar per solucionar-ho. Una vegada escollida l’opció més ajustada tant per els alumnes, com pels docents i per la realitat de l’escola, ens hem plantejat uns objectius a assolir per treballar els continguts proposats, així com quina metodologia empraríem i quins criteris d’avaluació faríem servir. També, ha estat satisfactoria la seva implementació perquè: ens ha permès apropar als alumnes als continguts necessaris per participar en la Cantània, adaptant els materials a través de les TIC. A més, aquest projecte també ha permès potenciar el treball cooperatiu i col·laboratiu entre els alumnes, aportant experiències i estratègies per enfrontar-se a altres activitats en grup amb èxit. Complint així un altres dels nostres objectius. A més, les eines utilitzades han estat correctes i de gran ajuda, tot i que a l’escola no comptem amb una gran dotació d’aparells tecnològics, i dificulta la creació de projectes on es necessitin més eines.

CONCLUSIONS


Tal i com vam fer amb la PAC2, aquesta darrera l’hem realitzat en parella. Per això, ens disposem a expressar les nostres conclusions conjuntes, i seguidament, les conclusions individuals que hem extret cada una de nosaltres amb la realització d’aquest projecte.

De manera conjunta, hem pogut concloure que el treball col·laboratiu és molt beneficiós i enriquidor tant per nosaltres com per el projecte. Quan es treballa en equip s’uneixen i es complemeten les idees, les opinions fent així que el resultat del treball sigui més ric. A més, en aquesta ocasió, hem comptat també amb la col·laboració del responsable del CRE de la ONCE, per poder oferir eines i estratègies a la mestra de música per treballar amb l’alumne amb baixa visió. El fet de que ens hagi aportat idees, així com formació i material per treballar amb aquest infant, ens ha permès que el projecte esdevingui amb èxit. Per tant, novament, concloem que el treball col·laboratiu, tot i que comporta implicació, organització i coordinació entre els participants, però el resultat és molt beneficiós per a tots els implicats. A més, els mitjans tecnològics utilitzats: googleDrive, correu electrònic, el wiki ens han permès que la coordinació hagi estat possible, deixant constància de l’aportació que fan les tecnologies al treball cooperatiu i col·laboratiu.

Una altra conclusió, que ens ha aportat la realització d’aquest projecte, és que hem pogut evidenciar realitzant el projecte el canvi conceptual que vam experimentar en la PAC2, podent veure que la TE és més que allò físic. El disseny i la posada en pràctica del projecte ens ha permès veure que les TIC permeten que es realitzi un aprenentatge significatiu, i per tant, la TE no és només una ciència que aporta artefactes tecnològics, sinó que amb aquests influenciada per les teories constructivistes pot contribuir a l’aprenentatge significatiu dels alumnes, permetent que sigui útil per als alumnes i el puguin aplicar en qualsevol situació de la seva vida quotidiana.
A continuació, ens disposem a exposar les conlusions indiviudals que hem extret durant aquesta assignatures, i amb la realització de les PAC, així com també d’aquest projecte:

D’una banda, aquest projecte m’ha aportat l’evidència de que les TIC no són només allò físic, sinó que pode aportar i contribuir per a aconseguir l’aprenentatge significatiu. Per tant, la realització d’aquest projecte ha sigut la confimació d’un dels canvis conceptuals experimentats en la PAC2.

D’altra banda, tot i que els resultats del projecte han estat satisfactoris, he pogut veure que la nostra proposta no era la única solució, i que sempre es poden introduir canvis i millores, així com projectes diferents que tinguin els mateixos objectius a aconseguir. De fet, el problema significatiu que hem tractat amb el nostre projecte, un problema de solució diagnosi, el qual hem resolt amb el projecte dissenyat, però es podia haver tractat amb una altra opció o estratègies, fet que el caracteritzava dins d’aquest tipus de problema, i que ens permet veure que la tecnologia o la TE no són la única solució als problemes educatius que se’ns plantegen en els nostres dies, sinó que és una alternativa més que es pot complementar a d’altres., sent totes igual de vàlides i productives.

Per tant, l’autoavaluació és esencial, quan es realitza un projecte, perquè sempre hi ha coses a canviar, modificar o ampliar. Per últim, la realització d’aquest projecte m’ha permès utilizar nou programari, com ara el Cmaptools, el slishare o els àlbums Picasa, deixant-me clar que com a professionals de l’educació, sempre hem d’estar al dia de les noves tecnologies i de les aportacions i possibilitats que ofereixen, plantejant-nos així nous reptes.

Autoavaluació de l’activitat
La PAC3 consisteix en realitzar el disseny d’un projecte TIC per tractar un problema significatiu i posar-lo en pràctica. Pel que fa als requisits de lliurament, tant la meva companya de treball com jo els hem respectat, i hem fet servir tecnologies col·laboratives com ara el wikispace, el googledocs o el slideshare per treballar i realitzar aquesta PAC. Pel que fa a la claredat expositiva i l’estructura de la memòria del projecte, hem intentat que fos el més clara possible, per poder així arribar a ser compresa i utilitzada per qualsevol lector. A més, per facilitar la lectura d’aquesta, hem fet l’índex automàtic, ja que la memòria és extensa, i aquesta eina facilita la lectura per parts. D’altra banda, hem citat totes les fonts utilitzades, i hem fonamentat les decisions i propostes a través dels materials de l’assignatura, així com d’altres assignatures relacionades amb les propostes que hem fet. Com a punt essencial del projecte, penso que hem complert un dels objectius principals que era facilitar als alumnes l’accés a uns continguts musicals per tal de participar en una activitat escolar, molt motivadora per tot el centre. Per tant, les TIC han estat emprades com a facilitadores i generadores d’aprenentatge significatiu per als alumnes. A més, com a psicopedagogs, la realització d’aquest projecte m’ha servir per entendre la necessitat de que els psicopedagogs mostrin als docents les possibilitats de les TIC com a generadores d’aprenentatge significatiu, i per tant, hem d’adoptar un paper d’assessors, mediadors i col·laboradors perquè es realitzin més projectes d’aquest tipus.
Un altre aspecte que valoro positivament de l’activitat, és que aquelles idees més importants sobre el disseny han estat relacionades amb la Ciència-Tecnologia-Educació-Societat, en el mapa conceptual, integrant així el nostre projecte. A més, un altre aspecte positiu de la memòria és que hem reflectit aquests conceptes ja utilitzats en la PAC2, ja que aquest projecte ens ha permès treballar-los de manera pràctica, convertint-se així en un aprenentatge significatiu per a mi.

Pel que fa al procés seguit, penso que l’hem detallat correctament, fet que és imprescindible en ciència, ja que la replicabilitat és una de les característiques de les investigacions científiques. Quan es realitza un projecte en ciència, és necessari que quedi constància de tot el procés perquè d’altres puguin portar-lo a terme. Pel que fa a l’avaluació de l’aprenentatge, penso que és important realitzar una avaluació durant tot el procés, no només al final, i sempre tenint en compte els coneixements previs dels alumnes, els objectius proposats i les necessitats de cada un d’ells. Per això, crec que l’avaluació proposada s’ajusta als principis del constructivisme, i no només fa èmfasi en el resultat final obtingut.

Per últim, pel que fa al disseny proposat, penso que tot projecte té millores o propostes de canvi, fent que sigui molt important l’autoavaluació del projecte, així com permetre una avaluació del projecte d’altres persones alienes que puguin fer una crítica constructiva. En el món de l’educació, no hi ha res que sigui definitiu, i és necessari revisar i proposar canvis sempre tenint en compte els recursos que es tenen, el context, les necessitats dels alumnes i dels docents. Per això, penso que el projecte proposat ha estat satisfactori, ja que s’han aconseguit millores en els alumnes, i hem propiciat aprenentatge significatiu, però no és la única solució al problema significatiu amb el qual ens trobàvem, i per tant, sempre s’han de considerar altres opcions. De totes maneres, aquesta activitat m’ha permès veure les TIC i la TE no només com allò físic, o com una eina lúdica, sinó que és possible generar aprenentatge significatiu, i com a psicopedagogs cal que fomentem aquesta idea en els claustres. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario